Tekikö Miina Äkkijyrkkä lehmä-aiheista taidetta jo 1980-luvun alussa tai aikaisemmin?

Kysytty

Tekikö Miina Äkkijyrkkä lehmä-aiheista taidetta jo 1980-luvun alussa tai aikaisemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Miina (Johnny Kniga, 2009) taiteilija itse vastaa kysymykseen näin: "Olen tehnyt lehmiä niin pienestä pitäen, että siitä aiheesta on tullut minulle itsestäänselvyys. Jotkin kuvanveistäjät tekevät ihmishahmoja koko ikänsä, minä teen lehmiä." Osiossa "Miina Äkkijyrkkä lyhyesti" kerrotaan, että tuleva taiteilija alkoi veistellä hellapuista lehmiä jo vuonna 1953. Vuonna 1973 hän valmistui Taideakatemiasta ja osallistui Suomen taiteilijain 78. näyttelyyn Helsingin Taidehallissa. Miina-kirjan kuvien joukossa on otos Halosen taidevalimolta vuodelta 1973, jossa taiteilija valmistelee yhtä lehmäveistoksistaan. Vuonna 1980 Marjut Jokelainen ja Heikki Innanen tekevät Miinasta dokumenttielokuvan Nautain taivas ja helvetti, joten 80-luvun alkaessa Miinan maine lehmätaiteilijana oli jo varsin vankalla pohjalla.

"Kun menin Taideakatemian kouluun, surin sitä että en osaa tehdä mitään muuta kuin lehmiä. Ajattelin kauhulla sitä, että pitäisi veistää jotakin muuta. Sitten kun menin ensimmäiselle matkalleni Louvreen 1970, etsin sieltä lehmäsalia. Ja kun siitä valtavasta taidemuseosta ei sellaista löytynyt, minä vakuutuin siitä, että minun on ne lehmät tehtävä. Niin ollen minulle on ollut hirveän selvää, mitä minä teen. Minun ei ole tarvinnut miettiä, mitä minä taiteilijana tekisin. Jotkut haikailevat ja hakevat pitkään, että mitäköhän tekisi ja mikähän kiinnostaisi. Minulla ei ole ollut mitään vaihtoehtoa valita. Minulla ei ole ollut sellaista hetkeäkään, että olisin ollut epävarma siitä, mitä minä teen. Siinä mielessä minulla on ollut helppoa, vaikka Taideakatemian koulussa minun lehmiäni ei kovasti arvostettukaan. Opettajani Harry Kivijärvi sanoi, että jos jatkan lehmien tekoa, minusta ei ikinä tule kuvanveistäjää. Toinen opettajani Pekka Kontio kävi näyttämässä juoppoköörilleen minua ja töitäni. Siinä ne katsoivat Pentti Saarikoski, Hannu Salama ja kumppanit silmät kiiluen ja viinalle haisten, että onpa murakka maalaistyttö - ja nauroivat hörönaurua minun lehmäveistoksilleni."