Tekeekö ammattikoulun, lukion tai kauppaoppilaitoksen opettaja rikollisen teon, jos ryhtyy seurustelemaan 18 vuotta täyttäneen oppilaansa kanssa?

Kysytty

Tekeekö ammattikoulun, lukion tai kauppaoppilaitoksen opettaja rikollisen teon, jos ryhtyy seurustelemaan 18 vuotta täyttäneen oppilaansa kanssa?

Vastaus

Vastattu

Opetusalan eettinen neuvottelukunta on ottanut kantaa oppilaitoksissa tapahtuvaan seurusteluun marraskuussa 2020. Kun osapuolet ovat täysi-ikäisiä, juridisia esteitä seurustelulle ei ole. Sen sijaan suhde on eettisesti pulmallinen, koska opettaja-oppilassuhde on myös valtasuhde. Tilanne voi synnyttää myös yhdenvertaisuusongelmia sekä opettajan ammattietiikkaan liittyviä ongelmia.

Kannanoton voi kokonaisuudessaan lukea Opetusalan eettisen neuvottelukunnan sivulta https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opetusalan-eettinen-neuvottelukunta/#neuvottelukunnan-kannanotot