Teini-ikäisenä noin 40 vuotta sitten luin vanhaa, muistaakseni jonkun ruotsalaisen runoilijan runokirjaa. Mieleeni jäi runo (tai osia runosta?).

Kysytty

Teini-ikäisenä noin 40 vuotta sitten luin vanhaa, muistaakseni jonkun ruotsalaisen runoilijan runokirjaa. Mieleeni jäi runo (tai osia runosta?), joka alkaa suurin piirtein seuraavasti:

"Ihminen sen harvoin tuntee muissa,
mitä tuntenut ei itsessään..."

Kukahan runoilija ja mikä runoteos mahtaa olla kyseessä? Harmittaa, kun olen hävittänyt kirjan!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Johan Gabriel Oxenstiernan (1750-1818) Mieteruno, joka sisältyy Elina Vaaran suomentamana esimerkiksi teoksiin Kevätsade : valikoima ruotsalaista lyriikkaa (1926, s.11) ja Maailmankirjallisuuden kultainen kirja 2 : Skandinavian kirjallisuuden kultainen kirja (1930). Oxenstiernan lyriikkaa ei ole julkaistu suomeksi omana kokoelmanaan.

Teokset kuuluvat PIKI-kirjastojen kokoelmiin, joten voit tilata ne omaan lähikirjastoosi.

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/

http://runeberg.org/authors/oxenjoga.html