Teini-ikään tullut tyttäreni on kiinnostunut noitavainoista. Olisiko olemassa mitään suomenkielistä kirjaa, jossa asiasta on kerrottu tämmöisen lukijan…

Kysytty

Teini-ikään tullut tyttäreni on kiinnostunut noitavainoista. Olisiko olemassa mitään suomenkielistä kirjaa, jossa asiasta on kerrottu tämmöisen lukijan ikätasolla? Tai löytyykö edes nettisivua? Tytär on aika kauhuissaan jo pelkästä ajatuksesta, että ihmisiä on tuomittu noituudesta ja esim. Nenosen noitakirjat ovat vielä liikaa hänen ikäiselleen. Aihe tosin on vaikea nuorille kerrottavaksi.

Vastaus

Vastattu

Aihe on sen verran rankka, että lasten ja nuorten tietokirjoissa se jätetty hyvin vähälle huomiolle. Myöskään lapsille/nuorille suunnattua nettisivustoa aiheesta en löytänyt.

Lasten ja nuorten vanhemmassa kaunokirjallisuudessa aihetta kaunokirjallisuudessa sen sijaan on käsitelty jonkin verran, esim.

Leena Lander: Kuolemaantuomitun tarina -tositarina 1600-luvun Turusta

Leif Esoerr Andersen: Noitaroihu savuaa

Aira Brink: Velhojuuri -Turun seudulle sijoittuva historiallinen romaani

Elisabeth George Speare: Rastaslammen noita

Celia Rees: Noitalapsi -Kaksi viimeksimainittua sijoittuvat Amerikkaan, puritaanisiin siirtokuntiin 1600-1700-luvuilla

Kaikissa yllämainituissa romaaneissa esiintyy oikeita historian henkilöitä ja/tai tapahtumia.

1 ääntä

Kommentit

Aihe on nostattanut niin paljon tunteita että vähemmälle huomiolle on jäänyt se miten paljon vaihtelua tutkimus on löytänyt. Suomessa on tehty useita tutkimuksia, ja riippuen ajanjaksosta ja alueesta tulokset ovat erilaisia. Samanalista vaihtelua löytyy muuallakin Euroopassa. Siitä huolimatta aiheesta kirjoitetaan ikään kuin ensimmäinen, jollain Britannian alueella, tehty tutkimus olisi yleistettävissä kaikkialle. Oikeasti noitavainojen rankkuus ja vainon kohteet eivät olleet aina ja kaikkialla samat. Myöskin siihen liittyvät oikeudenkäynnit poikkesivat eri alueilla toisistaan. Ruotsissa, ja nykyisen Suomen l'nsipuolella osana Ruotsia, oikeutta käytiin vain maallisilla käräjillä, kun monessa muussa maassa oikeutta käytiin kirkossa. Meillä oli pitkä jakso jolloin käräjät hylkäsivät useimmat jutut ja suurin osa syyllisistäkin oli miehiä. Norjassa vaino kohdistui osittain saamelaisiin, Ruotsissa se pysyi naapurien välisenä kärhämöintinä, ja tiedossa on vain yksi saamelainen kuolemaan tuomittu. Vasta kun viimeinen naisvihan aalto rantautui Ahvenanmaalle, alkoi se lyhyt vaihe jolloin naisia poltettiin roviolla. Ja sen päätyttyä noitavainot loppuivat tykkänään. Silti meilläkin noitavainoista usein puhutaan nimenomaan naisiin kohdistuvana. Onhan se ollut joissakin paikoissa joinakin ajanjaksoina, mutta ei kaikkialla ja aina. Mutta tästä havroin puhutaan, joten enpä usko että tämä näkökohta on lastenkirjoiihinkaan päätynyt. En suosittele huonolaatuisen materiaalin tarjoamista lapsille täsät aiheesta.