Teillä Turun pääkirjaston tieto-osastolla toisessa kerroksessa on näitä täydellisiä keltaisia lukutuoleja. Mistä tuolit on hankittu ja onko niillä jokin nimi?…

Kysytty

Hei! Teillä Turun pääkirjaston tieto-osastolla toisessa kerroksessa on näitä täydellisiä keltaisia lukutuoleja. Mistä tuolit on hankittu ja onko niillä jokin nimi? Voiko näitä ostaa jostain vai ovatko tuolit jonkun suunnittelijan käsialaa vain kirjastoa varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen tuolimalli on Orange Slice, jonka on suunnitellut ranskalainen huonekalusuunnittelija Pierre Paulin (1927-2009). Erityisesti tuolien suunnittelijana tunnettu Paulin saavutti kansainvälistä mainetta 1960- ja 1970-luvuilla, ja hänen suunnittelemiaan tuoleja käytettiin esimerkiksi Stanley Kubrickin elokuvassa 2001: Avaruusseikkailu (1968). Orange Slice -mallin Paulin suunnitteli jo vuonna 1960.

En pysty sanomaan, mistä Turun kaupunginkirjaston tuolit on hankittu. Koska kyseessä on suhteellisen tunnettu tuolimalli, löytyy Orange Slice -tuoleja varmasti ainakin ulkomaisista verkkokaupoista.

Lisätietoa Pierre Paulinista löytyy esimerkiksi Wikipediasta: https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Paulin