Teen tutkimusta Martti Syrjän kirjoittamista sanoituksista. Päänvaivaa tuottaa kuitenkin tekstien nimeäminen. Voiko yhtä sanoitusta nimittää "lyriikaksi", vai…

Kysytty

Hei!

Teen tutkimusta Martti Syrjän kirjoittamista sanoituksista. Päänvaivaa tuottaa kuitenkin tekstien nimeäminen. Voiko yhtä sanoitusta nimittää "lyriikaksi", vai onko tämä puhekieltä? (Esim. "Lyriikat käyttävät hyväkseen riimittelyä.")
Minkälaisia tutkimuksia rock-lyriikasta on tehty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin "Rihmaston" verkkosivuilta seuraavan kommentin : "Sana runous on alun perin tarkoittanut koko sanataidetta. Myöhemmin runoudesta on tullut lyriikan synonyymi. Lyriikka on proosan, suorasanaisen kirjallisuuden vastakohta. Lyriikkaosastolle voi tarjota runoja, aforismeja, laulutekstejä… Runot voivat olla vapaamittaisia, loppusoinnullisia, mitallisia, proosarunoja tai aivan uutta lajityyppiä. Sonetti tai limerikki, haiku tai tanka, kaikki käy, kunhan teksti on hyvää."

Tieteellisessä kirjoittamisessa kannattaa avata ensin aihepiiriin liittyviä /(lähi)käsitteitä ja sen jälkeen päättää, mitä termiä itse omassa tutkimuksessaan käyttää ja samalla perustella miksi.

Rocklyriikka on joka tapauksessa käytännössä vakiintunut termi tarkoittamaan myös yksittäisiä sanoituksia.

Rocklyriikkaa on tutkittu varsin laajasti.

HelMet-tiedonhaulla löysin mm. seuraavat varteenotettavat lähteet:

- Matti Huhta "Aamunkoista tähtivyöhön: laululyriikan fraasikirja" (Ajatus 2008)
- "Moniääninen mies. maskuliinisuuden kulttuurinen rakentuminen musiikissa" : toim. Kai Åberg & Lotta Skaffari (Jyväskylän yliopisto, 2008)
- "Ääniä äänien takaa: tulkintoja rock-lyriikasta" : toim. Toni lAHTINEN & Markku Lehtimäki (Tampereen yliopisto, 2006)

- Heikki Salo "Kahlekuningaslaji: laululyriikan käsikirja" (uusin: Like 2008)

Lisäksi Miljoonasateen Heikki Salo on analysoinut omia tekstejään kirjassa "Sateen ääni" (Like 2005) sekä Pauli Hanhiniemi (mm. Perunateatteri ja Kolmas nainen) teoksessa "Soitto on sanoja" (Otava, 2005)

Kokeile myös itse aineistohakua HelMet-tietokannasta käyttämällä hakutermejä: rocklyriikka, laululyriikka, sanoitukset, fraasit