Teen tutkimusta lastenkirjoista, joissa otetaan kantaa eläineettisen näkökulman ja eläinsuojelun puolesta. Lastenkirjan eettinen näkökulma voi olla joko…

Kysytty

Teen tutkimusta lastenkirjoista, joissa otetaan kantaa eläineettisen näkökulman ja eläinsuojelun puolesta. Lastenkirjan eettinen näkökulma voi olla joko piilotettuna tekstiin tai sitten suora moraalinen opetus. Eettinen näkökulma voi olla pieni lausahdus jossakin tai sitten koko kirjan läpi kantava ajatus. Tarvitsisin löytää sekä uusia että vanhoja lastenkirjoja – niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin kirjoja. Vinkkejä? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin ehdotuksia:

sarjoja:
- Lucy Danielsin Eläinten arkki-sarja
- Thomas Brezinan Seitsemän tassua ja Penny-sarja (esim. Hyytävä seikkailu, Varokaa pyydyksiä,Väärinkäsityksiä, Koiranelämää, Kamppailu vapaudesta)- Päivi Romppaisen Vilman koiraklubi-sarja

yksittäisiä teoksia:
- Georg Burghoff: Eläinsankareita
- Käpälän kosketus: unohtumattomia eläintarinoita
- Ville Suhonen: Poika ja ilves
- Leena Lumme: Hannan lintupäiväkirjasta
- Ian Whybrow: Harri ja dinot suojelevat eläimiä
- Roger Few: Luonnon ystävä
- Sinikka Salokorpi: Pekka ja pingviinit
- Margaret Rey: Utelias Vili ja koiranpennut
- Barbie eläinten ystävä
- Roald Dahl: Taikasormi
- Varpu Välimäki: Aurinkokissa
- Virginia Vail: Lemmikki hyvään kotiin
- Jonathon Porrit: Kapteeni Eko ja tehtävä maapallolla
- Kari Vaijärvi: Jukka Vihi ja turbaanirosvot

- englanninkielisiä teoksia:

- Cathy East Dubowski: The Wild Thornberrys movie
- Charlotte Voake: Ginger find a home
- Barbara James: Animal rights
- Anne Fine: The chicken gave it to me
- Caroline Pitcher: The time of the lion
- Anita Ganeri: Animal rights
- Frank Rogers: Gorilla Granny
- M.L. Robertson: The Great Dragon Rescue