Teen tutkimusta itseohjautuvuudesta bänditoiminnassa. Haluaisin aineistotietoa: ryhmäprosesseista, itseohjautuvuudesta sekä bändi- toiminnasta. Näistä…

Kysytty

Teen tutkimusta itseohjautuvuudesta bänditoiminnassa.
Haluaisin aineistotietoa: ryhmäprosesseista, itseohjautuvuudesta sekä bändi-
toiminnasta. Näistä aiheista tehdyt tutkimukset kiinnostavat erityisesti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti vastaus kysymykseesi on viipynyt, enkä minäkään pysty vastaamaan siihen kovin tyhjentävästi. Käytettävissä olevista tietokannoista ei löydy materiaalia kun yhdistää asiasanoiksi itseohjautuvuus/sosiaalinen käyttätytyminen ja bändit, bänditoiminta tai musiikki. Itseohjautuvuudesta ja ryhmässä toimimisesta kyllä löytyy teoksia, joita voit todennäköisesti soveltaa tutkimuksessasi. Voit hakea em. kirjoja esim. pääkaupunkiseudun Plussa-tietokannasta (www.lib.hel.fi) tai maakuntakirjastojen monihausta http://www.kirjastot.fi/monihaku/maakuntakirjastot.htm asiasanoilla itseohjautuvuus tai sosiaalinen käyttäytyminen. Ainoat löytämäni kirjat, jotka littyvät jollain tavoin kysymykseesi ovat Risto Heikkisen "Ruma bändinpoikanen", Päivi Arjaksen " Iloa esiintymiseen- muusikon psyykkinen valmennus" ja Kimmo Lehtosen "Musiikki, kieli ja kommunikaatio" (musiikkiterapia). Kirjojen saatavuuden voit tarkistaa lähikirjastostasia. Muutenkin sinun kannattaa ottaa yhteyttä kirjastoosi, jossa voidaan tehdä hakuja mm. Linda-tietokannasta (Suomen tieteelliset kirjastot) ja Aleksi- ja Arto-artikkeliviitetietokannoista. Bändien sisäisestä ryhmähengestä yms. saattaisi irrota jotakin esim. bändihaastatteluista, jos lehtiartikkeleista tekisi laajemman otoksen ja seuraisi tiettyjä bändejä sekä rock-muusikkojen elämäkerroista. Toinen alue, josta tietoa voisi löytyä on nuorisotoiminta (nuorisotalot, nuorisokulttuuri, nuoriso-ohjaajien näkemys/tieto asiasta). Voisit ehkä kääntyä kotipaikkasi nuorisotoimen puoleen tässä asiassa. Nuorisokultturia on tutkinut mm. Jaana Lähteenmaa kirjoissaan ja lehtiartikkeleissaan. Kannattaa lienee myös ottaa yhteyttä Sibelius-Akatemian kirjastoon, ja tarkistaa sieltä onko joku opiskelija tehnyt aiheesta esim. musiikkikasvatukseen liittyvän työn (http://www.siba.fi/Kirjastot/index.html). Jysväskylän yliopiston sivuilta (www.jyu.fi ja http://www.jyu.fi/musica) löytyy linkki musiikkitieteen laitoksen tutkimuksiin, jotka kannattaa tarikistaa.