Teen tutkielmaa art nouveau -liikkeestä ja olen englannin kielisessä aineistossa jatkuvasti törmännyt sanaan "aesthetic movement" - liike, joka on ollut…

Kysytty

Teen tutkielmaa art nouveau -liikkeestä ja olen englannin kielisessä aineistossa jatkuvasti törmännyt sanaan "aesthetic movement" - liike, joka on ollut lähtökohtana art nouveaun synnylle. Sanakirjasta sanan käänsin suoraan, mutta nyt haluasinkin tietää, onko olemassa "esteettinen liike", vai miten tämän tiedon voisin tutkielmassani esittää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taiteen pikkujättiläisestä / toim. Rakel Kallio et al. löytyy hyvä määritelmä Aesthetic movementista, esteettisestä liikkeestä vaikuttajineen. Se vaikutti 1800-luvun lopulla ja sulautui vuosisadan vaihteessa art noveau-liikkeeseen. Turun kaupunginkirjasto on sisällyttänyt sen asiasanaan art nouveau sekä estetismi (viite teokseen Aslin, Elizabeth: The Aesthetic Movement: prelure to art nouveau).