Teen tutkielmaa aiheesta Hella Wuolijoki ja Niskavuoret. Mistäköhän saisin hyödyllistä tietoa tutkielmaani ajatellen? Opettaja suositteli teitä.

Kysytty

Teen tutkielmaa aiheesta Hella Wuolijoki ja Niskavuoret. Mistäköhän saisin hyödyllistä tietoa tutkielmaani ajatellen? Opettaja suositteli teitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet etsinyt tietoja netistä, sieltä löytyy muutama sivu, kuten http://www.minedu.fi/s80/eurooppa/kb/4825a.html , mutta parhaiten löydät tutkielmaasi aineistoa kirjastosta kirjallisuushistorian ja kirjallisuudentutkimuksen hyllyistä.

Kannattaa tutustua Suomen kirjallisuushistorian yleisesityksiin, esim. Suomen kirjallisuushistoria 3 - rintamakirjeistä tietoverkkoihin (1999) ja tutkielmasi laajuudesta riippuen vaikkapa Pekka Lounelan kirjoittamaan elämäkertaan "Hella Wuolijoki - legenda jo eläessään" (1979) tai Jukka Ammondt'in tutkimuksiin "Teatterista valkokankaalle. Hella Wuolijoen näytelmien ja elokuvasovitusten vertailua." (1986) tai "Niskavuoren talosta Juurakon torppaan - - H.W:n näytelmien aatetausta." (1980). Myös Suomen kansallisfilmografian osassa 4 löytyy Risto Hannulan artikkeli "Niskavuoren Heta" jossa kerrotaan Hella Wuolijoen kirjoittaman Niskavuori-sarjan näytelmistä ja niiden elokuvaversioista.

Ja vielä: Anu Koivunen on kirjoittanut kiinnostavan artikkelin nimeltä "Vieras nainen tuli taloon ja muita sukupuolijuonia : Niskavuoren naiset ja 1930-luvun kulttuurikriisi." (Kirjassa "Ajan paineessa : kirjoituksia 1930-luvun suomalaisesta aatemaailmasta." (1999) ) Lisää lähdeaineistoa löydät mainittujen teosten ja artikkelien lähdeluetteloista.