Teen terveystiedon projektia uskonnon vaikutuksesta terveyteen. Mistä löytäisin tietoa aiheeseen liittyen? Etsin myös tietoa uskonnon aiheuttamista…

Kysytty

Hei! Teen terveystiedon projektia uskonnon vaikutuksesta terveyteen. Mistä löytäisin tietoa aiheeseen liittyen? Etsin myös tietoa uskonnon aiheuttamista konflikteista ja ääriliikkeistä, jotka ovat "aivopesseet" ihmisiä. Kaikki uskonnon terveydellisiin vaikutuksiin, hyviin tai huonoin, liittyvät tutkimukset auttaisivat paljon! Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaisia tutkimuksia lienee aika vähän, alla joitakin nimekkeitä, joista voisi löytyä lisää viitteitä. Osa on monien tekijöiden artikkelikokoelmia.

Kettunen, Paavo
Kätketty ja vaiettu : suomalainen hengellinen häpeä. - Kirjapaja, 2011.

Uskonnon kahdet kasvot : mielenterveyden tuki vai taakka. - Suomen mielenterveysseura, 1995

Terveyskasvatuksen neuvottelukunta
Uskonto ja terveys. - Valtion painatuskeskus, 1990.

Pakaslahti, Antti ja Huttu, Matti (toim.)
Kulttuurit ja lääketiede. - Duodecim, 2010.

Teinonen, Timo
Terveys ja usko. - Kirjapaja, 2007.

Aalto, Kirsti (toim.)
Saattohoito. - Kirjapaja, 1986.

Aalto, Kirsti (toim.)
Saattohoito kuolevan tukena. - Kirjapaja, 2013.

Aalto, Kirsti (toim.)
Saattohoito : lähimmäisenä kuolevalle. - Kirjapaja, 2000.

Puustinen, Raimo (toim.)
Usko, toivo ja terveys : kristillinen usko ja lääkärin työ. - Minerva, 2009.

Aalto, Kirsti ja Gothoni, Raili (toim.)
Ihmisen lähellä : hengellisyys hoitotyössä. - Kirjapaja, 2009.

Laukkanen, Maj-Brita
Monikulttuurinen kuolema : perustietoa eri uskontokuntiin kuuluvien hoitamisesta. - Suomen mielenterveysseura, 2001.

Harjula, Raimo
Syyllisyys, sairaus ja ihminen : syyllisyys sairauden selityksenä eri kulttuureissa ja uskonnoissa. - Kirjapaja, 1986.

Teinonen, Timo
Uskonnollisuus ja terveys iäkkäillä [väitöskirja]. - Turun yliopisto, 2005.

Miettinen, Matti A.
Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta. - Kirkon tutkimuslaitos, 1990.

Appelsin, Ulla
Lapsuus lahkon vankina : Leevi K. Laitisen tarina. - WSOY, 2010.

Lindqvist, Ulla
Maria Åkerbloms sekreterare : dokumentär berättelse. - Sahlgren, 1991.

Maljanen, Pentti
Pääsin irti mormoneista. - SLEY-kirjat, 1982.

tähän on vastakirjoitus:

Östman, Kim
Käsittelyssä "Pääsin irti mormoneista". - Tekijä, 2004.

Kouros, Kristiina (toim.)
Iloisen talon kellareissa. - Like, 2011.

Åberg, Herrick
Nykyajan Baabelin orjat : kuusitoista vuotta Vartiotornin varjossa. - 3. p. - Kirjaneliö, 1987.

Ruoho, Aila
Päästä meidät pelosta : hengellinen väkivalta uskonnollisissa yhteisöissä. - Nemo, 2013

Ronimus, Seija
Vartiossa maailmaa vastaan : tutkimus Jehovan todistajat -yhteisöstä eronneiden kokemuksista. - Turun yliopisto, 2011.
http://johanneksenpoika.fi/AnnalesC318Ronimus.pdf

Kalapudas, Juho
Kastetusta kartetuksi : entisten Jehovan todistajien omakohtaisia kertomuksia järjestöstä eroamiseen johtaneista syistä [kandidaattitutkielma]. - Itä-Suomen yliopisto, 2010.
http://veljesseura.org/tiedostot/kastetusta_kartetuksi.pdf

Lapinleimu, Eija
10 ja 1/2 gurua : tieni irti riippuvuuksista. - Otava, 2005.

Linjakumpu, Aini
Haavoittunut yhteisö : hoitokokoukset vanhoillislestadiolaisuudessa. - Vastapaino, 2012.

Hurtig, Johanna ja Leppänen, Mari (toim.)
Maijan tarina : lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö yksilön ja yhtesön traumana. - Kirjapaja, 2012.

Linjama, Topi
Nyt vapaa olen : vanhoillislestadiolaisuudesta irtautuneiden kertomuksia. - Hai, 2014.

Hurtig, Johanna
Taivaan taimet : uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta. - Vastapaino, 2013.

Virkamäki, Pekka
Arka ja ahdas ismi. - WSOY, 2005.

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

http://www.jttuki.info/

http://freepathways.wordpress.com/tag/entiset-lestadiolaiset/