Teen tällä hetkellä lastensuojeluun liittyvässä kehittämishankkeessa duunia ja aloin miettimään sellaista, minkälaista, erityisesti kaunokirjallisuutta on…

Kysytty

Teen tällä hetkellä lastensuojeluun liittyvässä kehittämishankkeessa duunia ja aloin miettimään sellaista, minkälaista, erityisesti kaunokirjallisuutta on liittyen lastensuojeluun ja lastensuojelulaitoksiin erityisesti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia ehdotuksia:

Alakoski, Susanna: Sikalat
Kirja perustuu Susanna Alakosken omiin lapsuudenkokemuksiin. Tarinan alussa perhe muuttaa Ystadiin vuokrakaksioon. Kaikki näyttäisi olevan hyvin, mutta menneisyyden ongelmat siirtyvät uuteen ympäristöön, eikä yritys sopeutua ruotsalaiseen kulttuuriin helpota tilannetta.
Lisätietoa Kirjasammossa: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_9188#.VugvA1IYGzU

Koskiniemi, Sisko: Kääntöpuolella lapsuus
Teoksen päähenkilö, sosiaalityöntekijä Kaija on työssä keskisuuren kaupungin poliisilaitoksella. Hänen vastuullaan on lastensuojelu. Karuja asioita ratkoessaan Kaija miettii, miksi naiset jäävät väkivaltaisiin suhteisiin ja kenen syynä nuorten häiriökäyttäytyminen lopulta on.

Kytömäki, Anni: Kultarinta
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.fi…

Nummi, Markus: Karkkipäivä
Karkkipäivä on elokuvamaiseen tyyliin kirjoitettu kertomus, joka voisi olla totta. Päähenkilö Ari on laiskanpulskea aloitteleva kirjailija, joka maksaa kaupassa vieraan pojan karkkipussin. Poika tempaa Arin mukaansa pelastamaan lukkojen taakse teljettyä pikkutyttöä. Oman näkökulmansa nykypäivän perheiden ongelmiin tuovat uraäiti Paula ja sosiaalityöntekijä Katri.

Thorey, Hayden: Auringonkukkametsä
Seitsemäntoistavuotias Lesley elää amerikkalaisessa pikkukaupungissa äitinsä, isänsä ja pikkusiskonsa kanssa ja haaveilee muiden ikäistensä tapaan poikaystävästä ja huolettomista opiskeluvuosista.
Kun Lesley viimein pääsee treffeille, hän ei uskalla tuoda poikaystävää kotiin. Hän pelkää, että ailahteleva äiti pilaa kaiken.Sota-ajan Euroopassa koetut painajaiset eivät jätä muuten niin elämäniloista ja välitöntä äitiä rauhaan. Ja pian niistä tulee dramaattisella tavalla koko perheen arkipäivää.
(Myös erityisopettaja Haydenin muut teokset, myös tietokirjallisuus ovat suositeltavia ja suosittuja)

Lander Leena: Tummien perhosten koti
Teoksen kuvaus Kirjasammon sivuilla http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_56141#.Vugus1IYGzU

Westö, Kjell: Kangastus
Asianajaja Claes Thune on palkannut Matilda Wiikin konttoristiksi pieneen toimistoonsa. Nainen suorittaa kaikki tehtävät moitteettomasti, mutta hänessä on jotain arvoituksellista. Hiljattain eronneen Thunen elämän kiintopiste on kuuden ystävyksen Keski¬viikkoklubi, joka kokoontuu väittelemään politiikasta.
Kun kerho kokoontuu Thunen toimistossa, Matilda tunnistaa äänen menneisyydestään. Pintaan nousevat piinaavat muistot vankileireiltä, eikä entiseen ole enää paluuta. Yöllä kuvat tulivat väkisin, ensimmäistä kertaa aikoihin. Matilda oli ollut mukana ensimmäisessä kuljetuksessa.

Kruger, Heli: Pidä minusta kiinni
Murrosikäinen Jonna asuu helsinkiläisessä lastenkodissa. Hän on herkkä, kirjoista ja kirjoittamisesta kiinnostunut tyttö, jolla on omat salaiset maailmansa.Jonnan menevä ja urallaan menestynyt äiti Milla on pystynyt pitkään piilottamaan alkoholisminsa ja säilyttämään moitteettoman julkisivunsa. Tyttären huostaanotto on ollut hänelle hirvittävä isku. Lastenkodissa Jonnan kasvattajaksi osuu itsekin kovan lapsuuden kokenut Ilkka, joka hakee elämäänsä uutta suuntaa.

Nuortenkirja:
Marttinen, Tittamari: Rohkeusleikit
14-vuotias Ronja ei pidä orpotyttötarinoista, joissa oikeat vanhemmat löytyvät ja kurjuudesta päästään viettämään palatsielämää. Sijaiskodissa asuessaan hän on kuitenkin aina tiennyt, että pääsee vielä joskus muuttamaan takaisin oman äitinsä luo. Ronjan huostaanotto puretaan sinä keväänä, kun hän lopettelee seiskaluokkaansa. Edessä on iso muutos: Ronja pääsee takaisin siihen elämään, jota hänen olisi pitänyt elää lapsesta saakka.

Kontio, Tomi: Keväällä isä sai siivet
Finlandia-junior -palkittu teos vuodelta 2000 http://www.mtv.fi/uutiset/kulttuuri/artikkeli/tomi-kontiolle-finlandia-…

Tietokirja:
”Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat” ; hetkiä ja tarinoita huostaan otettujen lasten vanhempien elämästä

0 ääntä

Kommentit

Omalle kohdalle ovat osuneet mm. seuraavat nuortenkirjat:

Taru Väyrynen: Kissan kuolema
- tämä teki minuun nuorena valtavan vaikutuksen. Nykyään se on ladattavissa ilmaiseksi ja laillisesti PDF:nä verkosta osoitteesta https://drive.google.com/file/d/0B400k5cC0dcMSFBIclR5Ymx3M1E/view

Saman tekijän Pilven varjo -nuortenromaani löytyy myös verkosta, osoitteesta https://drive.google.com/file/d/0B400k5cC0dcMTUV0R29EV1htcVE/view .

Molemmat kirjat kertovat koulukotinuorista.

Lisäksi mieleen tulee Mari Mörön romaani Kiltin yön lahjat, jossa muistaakseni sivutaan myös lastensuojelua. Kirjasta löytyy tietoa Kirjasammosta: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_52372#.VwY03vl95jE