Otsikko
Teen sukututkimusta, yllätyksenä ei kyselyni siis varmasti saavu. Tahtoisin tietää edes jotain (tai mistä saisin tietoa) Janakkalan Haagan kylästä (Kokkilan…

Kysytty

Teen sukututkimusta, yllätyksenä ei kyselyni siis varmasti saavu. Tahtoisin tietää edes jotain (tai mistä saisin tietoa) Janakkalan Haagan kylästä (Kokkilan talo).
Löysin kyllä yhden mielenkiintoisen kirjan Janakkalan historiasta, mutta jos ymmärsin oikein, tulee kirja noutaa Janakkalasta, Tervakoskelta tai Hämeenlinnasta.
Joten apua siis tarvitsen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haga (Haaga) on ruotsinkielinen nimi, kyseisen kylän nimi suomeksi on Hakoinen. Hakoisten kylästä kerrotaan mm. teoksessa Kerkkonen, Veikko: Janakkalan historia (1976). Teoksessa mainitaan myös Kokkilan tila ja sen omistajat vuodesta 1602 alkaen. Kokkilan maat liitettiin Hakoisten kartanon maihin vuoden 1850 vaiheilla.
Lisää tietoa Janakkalan ja Hakoisten historiasta voit etsiä Hämeenlinnan seudun kirjastojen yhteisestä verkkokirjastosta: http://webkirjasto.htk.fi/ esim. hakusanoilla
Hakoinen tai Hakoisten
Janakkala ja historia
Janakkala ja paikallishistoria

Myös Hämeenlinnan seudun kirjastojen ylläpitämästä artikkeliviitetietokannasta Arvista löytyy tietoja Hakoisista, pääasiassa kuitenkin Hakoisten kartanosta ja linnavuoresta. Arvi-hakuja voit tehdä osoitteessa: http://www.studiorum.net/arvi/ Kirjoita hakuruutuun esim.: Hakoisten tai Hakoinen ja saat tulokseksi 27 viitettä.

Jos löydät kokoelmistamme kiinnostavia kirjoja tai artikkeleita, voit tilata niitä kaukolainaksi oman kirjastosi kautta. Kaukolainamaksut määräytyvät tilaajakirjaston hinnaston mukaan.