Etsin kehyskertomukseksi metsäaiheista lastenkirjaa/tarinaa/satua, josta on mahdollista kehitellä draamaleikkituokioita. Tarinaan voisi sisältyä retki, matka tai seikkailu metsän

Kysytty

Hei,

Teen pro gradu -tutkimusta leikin yhdistämisestä käsityön suunnitteluprosessiin. Suunnitteluprosessin lähtökohtana on metsäretki ja siellä toteutetuttava rakentelu-. ja roolileikki. Suunnitteluprosessi toteutetaan peruskoulussa alkuopetuksen 2. vuosilokalla. Etsin kehyskertomukseksi metsäaiheista lastenkirjaa/tarinaa/satua, josta on mahdollista kehitellä draamaleikkituokioita. Tarinaan voisi sisältyä retki, matka tai seikkailu metsän halki. Myös fantasia-aiheiset tarinat sopivat hyvin. Olisiko teillä vinkata minulle sopivia teoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhemmasta päästä tulevat mieleeni Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut sekä  Wil Huygen ja Rien Poortvliet Suuri tonttukirja.

Tonttukirjassa ei ole varsinaista tarinaa, mutta hyvin kiehtovia tietoja tonttujen elämästä ja tavoista.

Roald Dahl  Tynkätyiset  voisi myös olla sopiva seikkailu.

Uudemmista kirjoita Susanna Luojuksen ja Stiina Saariko Metsäretki on jo valmiiksi kytketty taidemuseomaalimaan.

Tittamari Marttisen Riemukas metsäretki tarjoaa runoollisen lähestymistavan metsään.

Myös muiden maiden saduista voisi löytyä inspiraatiota esim. Guilermo Blanco Sequeiros: Aguaratumpa ja joen kansa.