Teen pienimuotoista tutkielmaa Sumatran tsunamista (tapahtui 26.12.2004) maantieteen riskien maailma-kurssilla. Tarvitsisin lähteikseni lehtileikkeitä…

Kysytty

Teen pienimuotoista tutkielmaa Sumatran tsunamista (tapahtui 26.12.2004) maantieteen riskien maailma-kurssilla. Tarvitsisin lähteikseni lehtileikkeitä. Tarkastelen tapahtunutta luonnontieteellisestä näkökulmasta, joten esim. henkilöhaastattelut ja muistelmat eivät palvelisi tarkoitusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Artikkelien valintaa lähteiksi vaikeuttaa se, että viitetietokannoista etsittäessä valinta on tehtävä mm. otsikon ja asiasanojen perusteella. Tässä kuitenkin artikkeleja, jotka on valittu juuri otsikoiden ja asiasanojen perusteella.
Aleksi-tietokanta:
-Tiilikainen, Seppo: Tragedia lomaparatiisissa. Suomen kuvalehti 2005 (1) s. 6-9.
-Tappavat hyökyaallot iskivät Aasiaan. Helsingin sanomat 27.12.2004
-Leake, Jonathan: Geologi varoitti monta kertaa suurkatastrofista Indinesiassa. Aamulehti 3.1.2005.
Arto-tietokanta:
-Den onaturliga naturkatastrofen. Finlands natur 2005 (5) s.8-9.
-Korja, Annakaisa: Indonesian luonnonkatastrofi - tietoa maanjäristyksistä ja hyökyaalloista. Geologi 2005, 57, s. 37-46.
HS-arkisto:
-Tutkijat varoittavat maanjäristyksistä Indonesiassa. Helsingin Sanomat - Ulkomaat 10.6.2005.
-Mannerlaatat, elämän ehto ja kehto. Helsingin Sanomat - Tiede & Luonto 18.1.2005.
-Tsunamin liikkeitä aletaan ymmärtää. Helsingin Sanomat - Ulkomaat 14.1.2005.
-Tsunami iski erilailla itään ja länteen. Helsingin Sanomat - Uutisetusivu 14.1.2005.
-Maapallon akselin kierto ennallaan. Helsingin Sanomat - Ulkomaat 30.12.2004.
EBSCO-tietokanta: Ebsco-tietokannasta löytyi viitteitä 151, joista kokotekstejä 61 ja niistä tässä muutama esimerkki:
-Plate-boundary deformation associated with the great Sumatra–Andaman earthquake.Preview. Nature, 3/2/2006, Vol. 440 Issue 7080, p46-51
-When the Sea Comes Ashore.Preview. Phi Kappa Phi Forum, Winter/Spring2006, Vol. 86 Issue 1/2, p17-20
-Earth Science.Preview (cover story) Science News, 12/24/2005, Vol. 168 Issue 26/27, p426-427
-Modeling the Sumatra-Andaman Earthquake Reveals a Complex, Nonuniform Rupture.Preview. Physics Today, Jun2005, Vol. 58 Issue 6, p19-21

HS-arkiston viiteet voi käydä lukemassa kirjastolla henkilökunnan tietokoneilta. Samoin Ebsco-tietokannan kokoteksti-viitteet voi lukea kirjastossa suoraan tietokoneen näytöltä asiakaskoneilla. Aleksi- ja Arto-tietokantojen viitteistä on etsittävä lehdet käsiinsä, jos haluaa lukea artikkelin.