Teen päättötyötäni yhdessä opiskelukaverini kanssa aiheesta Lievästi kehitysvammainen aikuinen julkisen terveydenhuollon asiakkaana, emme ole löytäneet täältä…

Kysytty

Teen päättötyötäni yhdessä opiskelukaverini kanssa aiheesta Lievästi kehitysvammainen aikuinen julkisen terveydenhuollon asiakkaana, emme ole löytäneet täältä Porista tai lähiympäristöstä vastaavanlaisia tutkimuksia kehitysvammaisten mielipiteistä saamastaan palvelusta mm. terveydenhuollossa tai muualla. Olisiko teillä aiheeseemme liittyvää tutkimusta tai muuta materiaalia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kehitysvammainen aikuinen julkisen terveydenhuollon asiakkaana on aihe, jota on tutkittu jonkin verran. Valitettavasti tutkimus on useimmiten tehty hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Kehitysvammaisten itsensä mielipiteitä saamastaan palvelusta ei löytynyt. Muuta aiheeseen liittyvää, joita ehkä kannattaisi tutkia on:

Ojuri, Auli: Ammatillista yhteistyötä - keiden kanssa ja keiden ehdoilla: tapaustutkimus eri toimijoiden yhteistyöstä Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kehitysvammaneuvolassa. Lisensiaattityö Lapin yliopistossa 1995. (Saatavissa mm. Jyväskylän yliopiston kirjaston vapaakappalekokoelmassa.)

Koivuranta, Eija: perusteltuja rajoituksia vai huonoa kohtelua: selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon pakotteista. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmämuistioita 2002.(Saatavissa mm. Jyväskylän yliopiston kirjaston vapaakappalekokoelmassa.)

Järvelin, Marjo-Riitta: Kehitysvammahuollon palvelujen tarve asiakkaan, kunnan ja perusterveydenhuollon näkökulmasta. Suomen lääkärilehti 1992; vsk 47; nro 33; s. 3135-3139.

Taanila, Anja: Pystyykö perusterveydenhuolto vastaamaan kehitysvammaisten kokonaisvaltaisestqa hoidosta ja kuntoutuksesta. Suomen lääkärilehti 1998; vsk 53; nro 25; s. 2713-2718.

Näistä aihettanne sivuavista teoksista ja artikkeleista saattaisi löytyä lähteitä ja viiteitä, jotka mahdollisesti ohjaisivat teitä eteenpäin.