Teen lopputyötä, jossa oli tarkoitus käyttää Al Bowllyn ” We’ll be together again” ja ” Love is the sweetest thing” kappaleita, kunnes tajusin, että ne ovat…

Kysytty

Hei! Teen lopputyötä, jossa oli tarkoitus käyttää Al Bowllyn ” We’ll be together again” ja ” Love is the sweetest thing” kappaleita, kunnes tajusin, että ne ovat vielä teosto suojattuja.
Nyt koitan löytää samasta tyylilajista vastaavaa/ vastaavia kipaleita, joka olisi vapaasti käytettävissä. Etsintä tuntuu takkuavan, sillä vaikka äänitteet julkaisusta olisi se 50v ja laulajan kuolemasta 70v, niin vielä on joko säveltäjällä tai sanoittamalla suoja-aikaa jäljellä. Tuntuu, kuin etsisin neulaa heinäsuovasta. Kuinka voisin löytää edellä mainitusta tyylilajista ne kappaleet, jotka ovat ns. vapaata riistaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En pysty vastaamaan varsinaiseen kysymykseen, koska en osaa arvioda, mikä olisi "samaa tyylilajia" tai "vastaavia kipaleita". Sen sijaan muistuttaisiin siitä, että tekijänoikeudellisesti ratkaisevaa on, mitä kysyjä tarkoittaa ilmaisullaan "oli tarkoitus käyttää". Suomen tekijänoikeuslain mukaan on sallittua sitaattioikeuden puitteissa lainata myös suojattua musiikkiteosta, kun tarkoitus on sillä tavalla havainnollistaa jotain tekstissä käsiteltyä asiaa. Eli jos "käyttäminen" liittyy lopputyön sisältöön olennaisella tavalla, voi yksittäisiä äänitteitä soittaa sitaattipykälän nojalla. En itse tiedä, mihin niitä pitäisi lopputyössä päästä käyttämään "vapaasti". Jos kysyjä ottaa minuun suoraan yhteyttä ja kuvailee aikomaan käyttötapaa, voin opastaa edelleen.

Heikki Poroila