Tarvitsisin oppaita kyselytutkimuksen suorittamiseen ja sen analysointiin. Olisiko teillä sellaisia?

Kysytty

Hei, teen gradua ja tarvitsisin oppaita kyselytutkimuksen suorittamiseen ja sen analysointiin. Olisiko teillä sellaisia? Aiheenani on ikäihmisten kokemukset kyberturvallisuudesta, otan kiitollisuudella vastaan kaikki vinkit jos tulee mieleen jotain hyviä kirjoja aiheeseen liittyen :)

Vastaus

Vastattu

Kyselytutkimuksen toteuttamisesta ja tulosten analysoinnista löytyy paljon kirjoja. Niitä voi hakea esimerkiksi käyttämällä asiasanoja ”tutkimusmenetelmät”, ”kyselytutkimus” ja ”analyysimenetelmät”. Tässä on muutama kirja:

Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus (2014)

Pahkinen, Erkki: Kyselytutkimusten otantamenetelmät ja aineistoanalyysi (2012)

Vehkalahti, Kimmo: Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät (2014)

Valli, Raine (toim.): Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (2018) ja Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (2018)

Kirjoja, joissa kerrottaisiin ikäihmisten kokemuksia kyberturvallisuudesta, on sen sijaan hankalampaa löytää. Ikäihmisille suunnattuja oppaita kyberturvallisuudesta on kyllä kirjoitettu monia. Vinkkaan tässä joitakin kyberturvallisuudesta kertovia teoksia, jos niistä olisi hyötyä.

Järvinen, Petteri: Kyberuhkia ja somesotaa (2018) ja Arjen tietoturva: vinkit & ratkaisut (2012)

Peltomäki, Juha: Rikos meni verkkoon: näkökulmia kyberrikollisuuteen ja verkkoturvallisuuteen (2015)

Sannikka, Ulla: Seniorin tietokoneopas: Windows 10 (2015)