Teen ammattikorkeakoulun muotoilun opinnäytetyönä kahvilan konseptointia ja olen tuloksetta yrittänyt löytää tutkimustietoa tai muuten luotettavaa tietoa siitä…

Kysytty

Hei!

Teen ammattikorkeakoulun muotoilun opinnäytetyönä kahvilan konseptointia ja olen tuloksetta yrittänyt löytää tutkimustietoa tai muuten luotettavaa tietoa siitä, mitä on hyvä asiakaspalvelu erityisesti kahvilassa.

Toinen tutkimuskysymykseni liittyy kahvilan kodikkuuteen ja viihtyisyyteen, enkä ole onnistunut löytämään, onko sitä tutkittu. Eli kodikkuuden ja viihtyisyyden määritelmiä.

Myös muu kahviloihin ja kahviin liittyvä aineisto kiinnostaa.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viihtyisyyden ja kodikkuuden määritelmästä en valitettavasti onnistunut lähteitä löytämään, mutta Vaski-kirjastoissa on saatavilla useita kahviloihin ja kahviin liittyviä kirjoja, joista voisi olla apua. Tässä joitakin lupaavalta vaikuttavia - voit hakea Vaskin verkkosivulta (https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena) lisää kirjoja esim. hakusanoilla "kahvi" ja "kahvilat":

Peti & safka : hotelli- ja ravintola-alan perusteet. 2002. Helsinki: Tammi. (luku kahvilapalveluista)
Cafés and bars : the architecture of public display. 2007. London: Routledge.
Let's go out! : interiors and architecture for restaurants and bars. 2012. Berlin: Gestalten.
Interior pop!. 2011. Berkley: Gingko Press.
Nieminen, Petri. 2014. Kahvi : suuri suomalainen intohimo. Helsinki: Tammi.
Tikka, Katja. 2013. Kahvintuoksuinen Helsinki : historiaa ja tarinoita kahviloista. Helsinki: Minerva.
Saarinen, Tuija. 2011. Pannu kuumana : suomalaisia kahvihetkiä. Tallinna: Kolofon Baltic.
Schultz, Howard. 2011. Onward : how Starbucks fought for its life without losing its soul. New York: Rodale.

Lisäksi Turun ammattikorkeakoulujen tarjoamasta Ebrary-tietokannasta löytyy seuraava e-kirja ravintolapalvelujen konseptoinnista:
Birchfield, John C. 2008. Design and Layout of Foodservice Facilities. John Wiley & Sons.

Muutenkin amk:n Nelli-portaalin kautta löytyvistä tietokannoista saattaisi löytyä sinua kiinnostavaa aineistoa. Lisätietoa Nellin ja sen tietokantojen käytöstä saat amk:n kirjastosta.