Teemme proseminaariamme aiheesta mieslastentarhanopettajat. Ainokaisuus, miehet tai naiset nais/miesvaltaisella alalla sekä syyt mahdolliseen alanvaihtoon ovat…

Kysytty

Hei, teemme proseminaariamme aiheesta mieslastentarhanopettajat. Ainokaisuus, miehet tai naiset nais/miesvaltaisella alalla sekä syyt mahdolliseen alanvaihtoon ovat keskeisiä asioita tutkimuksessamme. Osaisitko vinkata meille joitakin hyviä lähdeteoksia, jotka käsittelisiviät tai sivuisivat aihettamme.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia vinkkejä aiheeseen liittyen.

Kinos, Jarmo & Laakkonen, Eero: Mieslastentarhanopettajien työ- ja koulutusura sekä harrastustoiminta.
Sisältyy julkaisuun: Opettajuuden jäljillä : varhaiskasvatuksesta aikuiskasvatukseen (2005), s. 141-165

Lammi-Taskula, Johanna: Päiväkotien moninaiset miehet: onko miehelle paikkaa varhaiskasvatuksessa?
Sisältyy julkaisuun: Miestä rakennetaan, maskuliinisuuksia puretaan (1994), s. 119-130

Kauppinen-Toropainen, Kaisa
Ainokaiset työyhteisössä : Haastattelututkimus työn sukupuolenmukaisen eriytymisen vaikutuksista työtyytyväisyyteen, psyykkiseen uupumukseen ja stressiin, 1987.

Lastentarha –lehdestä löytyy tällaisia artikkeleita:
Kinos, Jarmo: Mieslastentarhanopettajat opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia!
Lastentarha 2004: 5, s. 60-63

Peltoranta, Jari Kunnianhimo vei työuupumukseen (Haastateltavana lastentarhanopettaja Esko Porola)
Lastentarha 2001: 4, s. 58-60

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta (Linda) hakusanoilla lastentarhanopettajat ja miehet löytyy lähinnä opinnäytteitä, joista kaikki eivät ole lainattavissa. Tässä yksi opinnäyte, joka löytyy suoraan verkosta:
Hämäläinen, Risto: Mieslastentarhanopettajat kasvattajuuttaan etsimässä : tutkimus mieslastentarhanopettajien syistä hakeutua muuhun kasvattajan ammattiin, 1999
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-1999822646