Täydennys äskeiseen (suurten ikäluokkien oppikouluun siirtyminen Vaasassa): Montako kansakoulua ja oppikoulua kaupungissa oli Pekka Puskan ikäluokalle?…

Kysytty

Täydennys äskeiseen (suurten ikäluokkien oppikouluun siirtyminen Vaasassa):
Montako kansakoulua ja oppikoulua kaupungissa oli Pekka Puskan ikäluokalle? Paljonko oppilaita (tai luokkia) kummassakin koulumuodossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta oli hankala löytää tilastotietoja. Teoksessa Vaasan kaupungin suomenkieliset koulut 1877-1977 kerrotaan, että 1950-luvulla Vaasassa oli suomenkielisiä kansakouluja: Keskuskoulu, Onkilahden koulu, Palosaaren koulu, Huutoniemen koulu (valmistui 1957), Asevelikylän kansakoulu (v:sta 1954), Hietalahden kansakoulu (valmistui kolmessa osassa vuosina 1958, 1959 ja 1961) ja Vetokannaksen kansakoulu.
Suomenkielisiä oppikouluja olivat Vaasan Lyseo ja Vaasan tyttölyseo. Onkilahden koulu aloitti toimintansa v. 1957 Vaasan Keskikoulu-nimisenä, vuonna 1960 nimi vaihtui Onkilahden yhteiskouluksi. Vuosina 1923-1975 Kasarmintorin yläaste ja Vaasan yhteiskoulun lukio toimivat nimellä Vaasan Yhteiskoulu.
Oppilaita kansakoulussa oli vuosina 1957-58 3152. Oppikouluista ei saa tarkkaa lukua, koska lukuihin on yhdistetty myös yläkoulujen/yläasteiden oppilasmääriä.
Keskikouluista ei meidän kirjoistamme löytynyt oikein minkäänlaisia tietoja. Myös jos haluat tarkempia tilastotietoja, kannattanee kääntyä kouluviraston ja heidän arkistojensa puoleen.

7 ääntä

Kommentit

Kysymys (johon tuossa "täydennys") heräsi lukiessa vaasalaisen, 1945 syntyneen ja neljän kansakouluvuoden jälkeen oppikouluun päässeen Pekka Puskan elämäntarinaa. Hän kertoo, ettei kukaan hänen kansakoulukavereistaan päässyt oppikouluun. Keskuskansakoulu ja lyseo sijaitsivat lähekkäin, joten kaupunkilaislasten koulumatka ei olisi pidentynyt. Oppikouluun siirtyjien pieni osuus hämmästytti eläkeläistä, joka oli toiminut Vaasaa suuremmassa kaupungissa alakoulun opettajana jo 1950-luvulla. "Kuinka suuri (pieni!) osa ensimmäisten suurten ikäluokkien vaasalaisista siirtyi kansakoulusta oppikouluun?"

Pekka Puska, terveystohtori. Otava 2012, s. 69

Asuimme isäni työn takia Korsnäsissa 60 luvun alussa. Minä kävin Onkilahden vanhaa koulua 1962. Asuimme viikot muiden Korsnäsin kaivosgeologien ja insinöörien lasten kanssa Vaasassa Kirkkopuiston varrella, missä meistä piti koko viikon hyvää huolta "täti".
Katselen tässä vuonna 1962 otettua luokkakuvaa ja nimet on kirjoitettu kuvan taakse - kaikki näyttävät niin tutuilta. Rehtorina oli silloin Kauko Kultalahti.
Olisi kiva kuulla luokkakavereista.
Nimeni oli silloin Hannele Tuominen, nykyinen sukunimei on Langella.