Tavutetaanko sanoja vain niissä kielissä, joissa on latinalaiset aakkoset käytössä?

Kysytty

Tavutetaanko sanoja vain niissä kielissä, joissa on latinalaiset aakkoset käytössä?

Vastaus

Vastattu

Tavua sinänsä ei ehkä ole kyetty määrittelemään tyhjentävästi siten, että määritelmä olisi universaali eli kaikkiin kieliin soveltuva, mutta siitä huolimatta tavu on puheen prosodisten ominaisuuksien kuvauksessa kutakuinkin välttämätön äännerakenteen yksikkö - kielestä ja kielen kirjoitusjärjestelmästä riippumatta.

Joissain kielissä kirjoitusjärjestelmät ovat kehittyneet sellaisiksi, että niissä yksittäiset kirjoitusmerkit jo sinänsä vastaavat yksittäisiä tavuja. Esimerkiksi kiinan kieli on tällainen: kukin kirjoitusmerkki vastaa yhtä tavua. Kiinan tavarataloa merkitsevä sana 百货商店 (bǎihuòshāngdiàn, kirjaimellisesti "paljon tavaran kauppapaikka") koostuu siis neljästä tavusta, joilla kullakin on oma merkkinsä: 百 (bǎi), 货 (huò), 商 (shāng), 店 (diàn).

Lähteet:
Kari Suomi, Juhani Toivanen & Riikka Ylitalo, Fonetiikan ja suomen äänneopin perusteet
George L. Campbell, Concise compendium of the world's languages
David Crystal, A little book of language