Otsikko
Tavallisen kuljettamisen jälkeen Dr. Pepper -virvoitusjuoma kuohuu pulloa avattaessa yli paljon herkemmin kuin muut virvoitusjuomat. Minkä takia?

Kysytty

Tavallisen kuljettamisen jälkeen Dr. Pepper -virvoitusjuoma kuohuu pulloa avattaessa yli paljon herkemmin kuin muut virvoitusjuomat. Minkä takia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä ja vastaavia ongelmia näyttää käsitellyn runsaasti Internetin kysymys- ja keskustelupalstoilla. Tutkailemieni verkkokeskustelujen perusteella vaikuttaisi siltä, ettei yhtä virvoitusjuomamerkkiä ole sitovasti todistettavissa muita kuohuvammaksi.

Hiilihappopitoisten juomien kuohu tai vaahto syntyy hiilidioksidikaasusta, jota neste ei pysty enää pidättämään liukoisena paineen pienentyessä. Siksi se purkautuu nesteestä ylös ja ulos. Paine pullon sisällä on kovempi kuin sen ulkopuolella. Korkin avaaminen aiheuttaa äkillisen paineen laskun, ja liuennutta kaasua vapautuu kuplina.

Nesteeseen liukenevan kaasun määrä riippuu paineesta ja lämpötilasta. Kylmään nesteeseen liukenee enemmän kaasuja kuin lämpimään, ja paineen kasvu lisää liukenevan kaasun määrää. Periaatteessa siis olosuhteet, joissa juoma pullotetaan tai purkitetaan, voivat olla kuohun runsauteen vaikuttavia tekijöitä. Siitä päätellen, että verkkokeskusteluissa mielipiteet eniten kuohuvasta virvoitusjuomamerkistä menevät pahasti ristiin, kyse saattaa olla enemmänkin virvoitusjuomia pullottavien panimoiden kuin itse juomien ominaisuuksista. Toisaalta, yksittäisten juomamerkkien hiilidioksidipitoisuuksien vertailu on vaikeaa, kun etenkin suosituimpien juomien reseptit kuuluvat tarkoin varjeltuihin liikesalaisuuksiin eikä niiden sisältämien aineiden tarkkoja määriä ole käytettävissä.

Lähteet:
Sakari Mäkelä & Timo Suvanto, Onko pisara pyöreä ja Kuu keltainen? : ja muita arkipäivän luonnonilmiöitä. Otava, 1996
Leif Wedøe, Miksi pilvet eivät putoa? : luonnollisia selityksiä arkipäivän ilmiöille. Tammi, 2007