Tausta Olen ajatellut lukea ääneen 1900-luvun alun runoja ja jakaa niitä netissä. Tiedän, että tekijänoikeus on nykyisin voimassa 70 vuotta kirjailijan…

Kysytty

Tausta
Olen ajatellut lukea ääneen 1900-luvun alun runoja ja jakaa niitä netissä. Tiedän, että tekijänoikeus on nykyisin voimassa 70 vuotta kirjailijan kuolemasta. Kun laki säädettiin 1961, suoja-aika oli vain 50 vuotta.

Kysymys 1
Minä vuonna aika piteni 70 vuoteen?

Kysymys 2
Millä ehdoilla jo kertaalleen tekijänoikeuksista vapautuneet tekstit palasivat tekijänoikeuksien piiriin, kun suoja-aikaa pidennettiin?

Nämä kysymykset heräsivät, kun huomasin, että vuonna 1966 kuolleen Hilja Haahdin tekstejä on jaossa Guttenberg-projektissa, mutta vuonna 1965 kuolleen Lauri Viidan ei.

Kysymys 3
Voinko luottaa, että jo teksti on julkaistu Guttenberg-projektissa, minulla on lupa esittää sitä, vaikkei tekijän kuolemasta ole kulunut 70 vuotta?

Vastaus

Vastattu

Kuulostaa mielenkiintoiselta idealta. Nuo tekijänoikeudet kannattaa vain varmistaa.

1. Tekijänoikeus pidentyi 70 vuoteen 30.6.1995. https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1995/19950008#idp446619536

2. Jo rauenneet suoja-ajat pitenivät nykylain mukaisiksi, mutta käytössä oli siirtymäaika, joka takasi edellistä lakia noudattaneiden suoja. Tekijänoikeudet saattavat näyttää erilaisilta, sillä kirjailijat ovat voineet luopua osin tekijänsuojastaan. https://kirjailijaliitto.fi/kirjailijalle/tekijanoikeus/

Projekti Gutenbergistä sanotaan:"Project Gutenbergin tavoitteena on tuoda tekijänoikeusvapaita teoksia ja teoksia, joiden tekijänoikeudet ovat rauenneet, mahdollisimman laajan yleisön ulottuville. Vuonna 2002 jo neljännes koko maailman tekijänoikeusvapaista teoksista löytyi Project Gutenbergistä. Kirjoja ja tekstejä digitoidaan ja käännetään talkoovoimin. Jokaisen teoksen kohdalla suoritetaan huolellinen tekijänoikeuksien tarkistusprosessi ennen kuin teos julkaistaan sivustolla." https://www.kirjasampo.fi/fi/project-gutenberg-vanhojen-kirjojen-digitaalinen-aarreaitta Kuitenkin saksalainen tuomioistuin on eri mieltä:"

”Project Gutenberg” oli julkaissut Thomas Mannin, hänen poikansa Heinrichin ja Alfred Döblinin 18 saksankielistä teosta, joiden tekijänoikeudet olivat lakanneet USA:ssa, koska kirjat oli julkaistu ennen 1923. Näin ollen niiden yhdysvaltalaisen tekijänoikeuden 95 vuoden suoja-aika oli ylittynyt. Saksassa, kuten muissa EU-maissa, tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta kirjailijan kuolemasta. Thomas Mannin osalta tekijänoikeus on siten voimassa vielä vuoteen 2025 asti, Heinrich Mannin vuoteen 2020 ja Alfred Döblinin vastaavasti vuoteen 2027." https://www.laineip.fi/tekijanoikeus-ja-geoblokkaus/

3. Koska aiot julkaista runoja uusina teoksina netissä, on kuitenkin varminta on kysyä asiasta Sanastolta, joka hoitaa kirjailijoiden tekijäoikeusasioita. https://www.sanasto.fi/