Otsikko
Tarvitsisin tietoa Suosikki-lehden alkuvaiheista. Onko Suosikista ilmestynyt mitään historiikkia tms tai onko lehtien lukijoista olemassa mitään tutkimusta…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa Suosikki-lehden alkuvaiheista. Onko Suosikista ilmestynyt mitään historiikkia tms tai onko lehtien lukijoista olemassa mitään tutkimusta jossa olisi esimerkiksi selvitelty lukijamääriä tai tilaajien sukupuolijakaumaa 1960-luvulla?

Voiko vanhoja Suosikkeja päästä lukemaan missään Helsingissä, vai onko ne hävitetty? Ne ovat kyllä Kansalliskirjastossa mikrofilmillä, mutta mikrofilmien lukemisesta tulee pidemmän päälle hirveä päänsärky ;)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosikki on suomalainen nuorisolehti, joka on ilmestynyt vuodesta 1961. Lehden vaiheista löytyy tietoa seuraavilta sivustoilta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suosikki ;
http://www.helsinki.fi/~jerola/onil1908_ihSuosikki.html

Kotimaisesta artikkeliviitetietokannasta Artosta löytyi pari artikkelia, joista voi olla apua aiheen käsittelyssä.
Haapanen, Seppo : Mikä menee nuorten kaaliin? Julkaisussa: Aikakausilehdistö, 1992 : 4, s. 23-27.
Karvala, Kaappo : Jyrki Hämäläinen : Suosikki ei ole historiaa. Julkaisussa: Markkinointi & mainonta : Talentum, 1996 : 8, s. 25. Lehdet on luettavissa Kansalliskirjastossa. Yhteystiedot: Unioninkatu 36 00014 HELSINGIN YLIOPISTO.
puh. (09) 191 23196.
Suosikki -lehden vuosikertoja löytyy vuodesta 1983 alkaen Pasilan pääkirjaston varastosta.
Rautatieläisenkatu 8, sisäänkäynti Kellosilta 9
PL 4101
00099 Helsingin kaupunki
puh: 09- 310 85426

Suosikki-lehden historiallisia vaiheita valottavaa kirjallisuutta:
Heiskanen, Iilkka : Lättähatuista punkkareihin : Suomalaisen valtakulttuurin ja nuorisokulttuurin kohtaamisen kolme vuosikymmentä : Otava, 1985.
Suomi soi. 3 : Ääniaalloilta parrasvaloihin : Tammi, 2005. (Teoksessa artikkeli: Rytmistä Rumbaan Svingistä Soundiin ss. 88-89).
Hämäläinen, Jyrki: Tähtien tuska ja kimallus : tie, tuska ja elämöinti 1959-1993. Otava, 1993.
Teosten saatavuustiedot löytyvät aineistotietokannasta http://www.helmet.fi/search*fin/.