Tarvitsisin tietoa Sudanin eri heimoista, ja erityisesti Darfurin alueelta.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa Sudanin eri heimoista, ja erityisesti Darfurin alueelta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemistasi Darfurissa elävistä alkuperäiskansoista kolme on suomeksi: zagawat, masaliitit, tunjurit. Lisäksi voi mainita heimoista vielä furit, dajut, birgedit. ”Rizeigat”-heimon suomenkielistä nimitystä ei käytössäni olevista lähteistä löytynyt. Mutta monissa Euroopan kielissä se esiintyy yllä mainitussa muodossa. Lähteenä on käytetty YLE:n Radio 1:n ohjelmaa ’Darfurin kriisin syyt ja seuraukset’. Sen tekstiversio on luettavissa osoitteessa
http://www.yleradio1.fi/haku.php?action=page&id=190331&search=omavaraiskäyttöön . Se on myös haettavissa YLE Radio 1:n arkistohausta. Hae-paniketta klikkaamalla pääset kategoriahakuun. Valitse kategorioista ’Puheenvuorot’ ja kirjoita hakusanaksi ’Darfur’.
Lisäksi Sudanin heimoja käsittelevää kirjallisuutta löytyy Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta suraavasti:
-Tribes without rulers: studies in African segmentary systems/ Laura Bohannan ... [et al.] London : Routledge & Kegan Paul, 1967
- A history of the Beja tribes of the Sudan / by A. Paul, Cambridge : c 1954
- Pagan tribes of the Nilotic Sudan / by C. G. Seligman and Brenda Z. Seligman ; with an introduction by Harold M. Macmichae, London : Routledge & Kegan Paul, 1965
Sudanon heimoista löytyy myös artikkelitietoa:
-Permberton, David: Sudan: pakkoislamisointi ajoi etelän kapinaan, Suomen kuvalehti 1997/47, 52-55, 57-58.
Kirjaston asiakaspäätteiltä on pääsy Ebscoon, joka on englanninkielinen artikkelitietokanta. Ebscosta voi hakea kokotekstiartikkeleita. Hakulauseella ’Sudan and tribes’ löytyy useita artikkeleita. Voit varata ajan kirjaston asiakaspäätteelle, tehdä haun itse ja arvioida sisältöjen sopivuuden aiheeseesi.