Tarvitsisin tietoa ruoan esiintymisestä saduissa. Missä saduissa ruoka, syöminen tai ruoan valmistaminen olisi teemana tai aiheena? Tai ellei ihan aiheena,…

Kysytty

Hei!

Tarvitsisin tietoa ruoan esiintymisestä saduissa. Missä saduissa ruoka, syöminen tai ruoan valmistaminen olisi teemana tai aiheena? Tai ellei ihan aiheena, ainakin esillä.

Onko olemassa tiedonlähdettääm, jossa esitettäisiin teemoittain esim näitä "ruokasatuja"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion kirjaston ylläpitämästä Satukortisto-palvelusta (http://pandora.lib.hel.fi/kallio/sadut/ ) löytyy seuraavat ruoka-aiheiset sadut.

Ruokakauppiaan tonttu Andersen, Hans Christian -->
Andersenin satuja , WSOY, 2005 tai
Andersenin suuri satukirja , WSOY, 1990 (4. p.)

Koiran ruoka määrätään oikeudessa -->
Suomalaiset kansansadut 5--Eläinsadut , SKS, 1996

Ruoka, joka ei koskaan pilaannu -->
Taikaratsu-satutapahtuma 5--Kuuletko rummun kutsun?--bantukansojen satuja , Suomen YK-liitto, 1992

Haltija ja ruokakauppias, Andersen, Hans Christian -->
Perinteisiä satuja--Grimmin veljekset ja H. C. Andersen , Kirjalito, 1989

Miten härkä sai sarvet ja hevonen kyltymättömän ruokahalun --> Tuulentekijä--virolaisia kansankertomuksia , SKS, 1989

Isä ja Antti laittavat ruokaa, Thorvall, Kerstin -->
Hyvänyön satuja , Tammi, 1985 (3. uud. p.)

Ruoka-Jussi, Kianto, Ilmari -->
Turjanlinnan satukirja , Otava, 1985 (5. p.)

Sikojen mieliruokaa Falk, Bisse & Kallenberg, Lena -->
Lasten puukirja, Lasten Keskus, 1985

Tonttu ja ruokakauppias, Andersen, Hans Christian -->
Andersenin satuja , Weilin+Göös, 1984

Ruokailu, Hilpinen, Mauno
Vaarin sadut, Tammi, 1982

Neljä kertomusta, Abraham Ibn Ezrasta -->
Kultainen aarreaitta--juutalaisia tarinoita , Kirjaneliö, 1972

27 ruokakertomusta , Karisto, 1971
Sisältää useita kertomuksia.

Tiina Tonttutyttö, Martti Haavio

Kannattaa katsoa myös Suomen nuorisokirjallisuuden instituutin tietokannasta. Asiasanalla ruoka saa hakutulokseen jonkun verran myös yksittäisia satuja.
http://www.tampere.fi/kirjasto/sni/haku.html
Suora linkki hakuun: http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm

Saduista ei ole kattavaa aiheenmukaista hakemistoa. Lasten kuvakirjoista on ilmestynyt Mervi Kosken kirjoittamat hakuteokset Kuvakirjojen aihepiirit aakkosissa, osat 1, 2 ja 3.