Tarvitsisin tietoa psykiatrisista sairaaloista ja niiden oloista Suomessa ja muualla.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa psykiatrisista sairaaloista ja niiden oloista Suomessa ja muualla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Psykiatrisista sairaaloista löytyy todella runsaasti aineistoa. Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen kokoelmatietokantaa pääset selaamaan osoitteesta: http://www.libplussa.fi . Jos käytät asiasanaa "psykiatriset sairaalat" löydät useita teoksia, joista tässä muutama esimerkki:
1)"Arki mielisairaalassa : selvitys psykiatrisen potilaan arjesta" / toim. Jussi Särkelä. 1995. ISBN 951-96932-1-1
2) Salo, Markku: "Sietämisestä solidaarisuuteen--mielisairaalareformit Italiassa ja Suomessa", 1996. ISBN 951-768-008-2
3) "Psykoosi--uuteen hoitokäytäntöön" / toim. Kauko Haarakangas ja Jaakko Seikkula. 1999. ISBN 951-26-4409-6
4)Alan klassikkohan on alunperin 1969 suomeksi ilmestynyt Goffman, Erving:"Minuuden riistäjät--tutkielma totaalisista laitoksista". 1997. ISBN 952-5154-04-1

Kirjastojen asiakastyöasemilta pääset selaamaan Suomen yliopistokirjastojen yhteistä Linda-tietokantaa, joka samalla asiasanalla antaa sinulle useita kymmeniä aiheeseen liittyviä teoksia: esim. Ojanen, Markku: "Työ- ja hoitoilmapiiri pitkäaikaispotilaiden hoitoyksiköissä". 1988. ISBN 951-9239-47-2. Lindasta löydät mm. useita Suomen mielisairaaloiden historiikkeja: esim. "Hoitotyötä Kellokosken sairaalassa"/ toim. Heljä Nenonen, 1998. ISBN 952-9679-13-0.
Artikkelitietokanta Arto antaa useita aikakauslehtiviitteitä esim.
1)Drufva, Juha: "Hulluuden hallinta voi olla isompi ongelma kuin hulluus itse : Mielisairaalareformista väitellyt Markku Salo" ; Kipunoita ; 1996 : 4, s. 16-17.
2)Saarinen, Erja: "Intiassa omaiset ovat kiinteästi mukana psykiatrisessa hoidossa" ; Sosiaaliturva ; 1990 : 13, s. 656-657.
3)Salminen, Jouko K.: "Enscheden psykiatrian klinikka osoittaa : keskisuuri sairaala voidaan tehdä ihmisen mittakaavaan" ; Suomen lääkärilehti ; 1992 : 3, s. 180-181.
Toinen artikkeliviitetietokanta Aleksi on myös käytettävissäsi kirjastojen asiakastyöasemilla. Myös sieltä löydät runsaasti viitteitä sekä aikakaus- että sanomalehtiartikkeleihin.