Tarvitsisin tietoa kissoista. Tutullani on kaksi tyttökissaa jotka ovat alle puolen vuoden ikäisiä eli vielä ihan pentuja. Ne ovat kovia hyppimään pöydillä ja…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa kissoista.
Tutullani on kaksi tyttökissaa jotka ovat alle puolen vuoden ikäisiä eli vielä ihan pentuja. Ne ovat kovia hyppimään pöydillä ja käymään kukkamullilla. Miten tämän saisi loppumaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kissojen opettamiseen pois huonoista tavoista löytyy erilaisia ohjeita. Ideana niissä on estää epätoivottu käytös tai tehdä se epämiellyttäväksi. Kun kissa tekee jotain kielletyä, sitä voidaan ruiskauttaa huomaamatta vesisumuttimella niskaan tai takapäähän. Toivottua käytöstä puolestaan kannattaa palkita. Kielletylle tekemiselle pitäisi myös keksiä parempia vaihtoehtoja muilla virikkeillä. Pöydille kiipeily liittyy usein kissan haluun nousta korkealle näköalapaikalle, joten kissalle kannattaisi asentaa kiipeilyteline sopivaan paikkaan.
Kukkamullan pinta puolestaan neuvotaan peittämään katteella, esimerkiksi karkealla soralla, jotta kissaa ei huvita enää kaivella sitä. Kasveja voi suojella myös ruiskuttamalla niiden lehdille kissakarkotetta.

Kirjalähteitä ja lisätietoja:
Robert Tabor: Ymmärrä kissaasi: 100 vinkkiä (2007)
Bredley Viner: Kissanomistajan kootut kysymykset (1999)
Bruce Fogle: Kissanomistajan käsikirja (2004)

Internetissä on sivustoja,joilla keskustellaan kissoista ja niiden kasvatuksesta. Pelkästään kissoja käsitellään Kissamaailma-sivustolla osoitteessa http://www.kissamaailma.net Yleisempi lemmikkieläin-sivusto,jossa käsitellään myös kissoja, on osoitteessa http://www.petsie.fi Näiden sivustojen keskustelufoorumeilla on puhuttu mm. siitä, miten estää kissaa kiipeilemästä pöydillä. Vastauksissa on ehdotettu mm. kiipeilypuun hankkimista. On myös ehdotettu, että pöytien kulmille voisi asettaa säilykepurkkeja, joiden putoamisesta aineutuva ääni on kissoille epämiellyttävä. Nämä keskustelut löytyvät osoitteesta http://www.kissamaailma.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1269016348 ja osoitteesta http://www.petsie.fi/forum.php?fid=7800