Tarvitsisin tietoa keskiajan solmupuutarhoista, erityisesti symboleista, joita niihin liitettiin. Koska solmut ovat rakkauden ja avioliiton vertauskuvia, niin…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa keskiajan solmupuutarhoista, erityisesti symboleista, joita niihin liitettiin. Koska solmut ovat rakkauden ja avioliiton vertauskuvia, niin löytyisiköhän solmupuutarhoista mitään mainintaa siihen suuntaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etelä-afrikkalaisen Daily Dispatch -sanomalehden verkkosivulta löytyy oheinen artikkeli "solmupuutarhoista" (= knot garden):
http://www.dispatch.co.za/2002/07/06/features/GARDEN.HTM
Tekstistä voi poimia oheisen maininnan solmupuutarhan symbolisesta merkityksestä:
"Knot gardens were often designed with symbolic intent. Where a knot garden represents a lovers union only two colours of plant would be used. The interwoven bands were considered a symbol of infinity because they had no beginning and no end."
Kannattaa varmaankin tutustua puutarhataiteen historiaa koskeviin teoksiin, kuten Antero Sinisalo: Puutarhataiteen historian perusteet: luennot (1997).
Lisäksi hankimme Turun kaupunginkirjastoon seuraavan näitä puutarhoja koskevan teoksen: Robin Whalley & Anne Jennings: Knot gardens and parterres: a history of the knot garden and how to make one today (1998).