Tarvitsisin tietoa Keski-Suomen sananparsista/laskuista tai JKL:n jotka ovat tyypillisiä juuri alueellemme ja kuvitettunakin olisi hyvä.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa Keski-Suomen sananparsista/laskuista tai JKL:n jotka ovat tyypillisiä juuri alueellemme ja kuvitettunakin olisi hyvä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keski-Suomen alueen sananparsia on julkaistu ainakin seuraavissa teoksissa:

Ei hätiä mitiä : sananparsia Joutsan murrealueelta
Hankasalmelaisia sananparsia ja sanontoja
Jaatila, Bertta, Bertan kauneimmat sananparret (Jämsä)
Kannonkoskella sanottua
Lyyvvään turvalla : kaskuja ja sanontoja Saarijärven seudulta
Sananparsia ja sanontoja Multialta

Osa teoksista on myös kuvitettu. Lisää vastaavia teoksia löytyy Jyväskylän kaupunginkirjaston maakuntakokoelmasta.

Jyväskylän alueelta ei ole suoranaista sananparsikirjaa julkaistu, mutta voisit vilkaista teosta Kävelykadulla ei saa juosta : kaskuiksi kehittyneitä tuokiokuvia Jyväskylästä ja jyväskyläläisistä.

Lisätietoja kannattaa kysellä myös SKS:n kansanrunousarkistosta(http://www.finlit.fi/kra/kra2.htm).