Tarvitsisin tietoa Juicen tekemästä lastenmusiikista. Mitä kaikkea hän on tehnyt tällä saralla ja onkohan aiheesta kirjoitettu mitään? Kaipaan nimenomaan…

Kysytty

Hei!
Tarvitsisin tietoa Juicen tekemästä lastenmusiikista. Mitä kaikkea hän on tehnyt tällä saralla ja onkohan aiheesta kirjoitettu mitään? Kaipaan nimenomaan tietoa musiikista, mutta on ihan hyvä tietää myös hänen tekemistään lastenrunoista ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juice Leskistä ei sinänsä voi pitää varsinaisena lastenkirjailijana eikä lastenmusiikin tekijänä. Ylipäänsä lapsilla on Juicen teksteissä melko marginaalinen osa. ”Lapset ihmisen edustajina esiintyvät JL:n teksteissä harvoin. Yleensä he silloin ovat teräväsanaisia pikku riiviöitä. Lapset arvioivat toisiaan ja pitävät luokkatovereitaan vähemmän älykkäinä olentoina. Jos he ovat eri sukupuolta kuin rehvakas kertoja, voi arvata, että nimitys miedoimmasta päästä on vaikkapa "toinen lässy" (Lemmikkigallup / Juice Leskinen: Haitaribussi, GSCD 009). Tällaisen juttuihin ei ole luottamista ja ne voi mitätöidä kertomalla kahta hurjempia itse. Lapsessa on näyttämisen tarve, entä aikuisemmassa?” (Internetix / Maija Arvola) http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/2uskonto/juice/01_ihmi…
Selvimmin lapsille ja nuorille suunnatut Juicen teokset ovat:
Räkä ja Roiskis (1992)
Räkä ja Roiskis suuvedellä (1995)
Räkä ja Roiskis naisissa (1997)
Äänilevy Haitaribussi (1993)
Lisäksi Juice on julkaissut yhdessä Matti Pellonpään kanssa v. 1987 kirja/kasetti –yhdistelmän nimeltään Satuinen musiikkituokio, johon sisältyvät sadut Peukaloinen ja Tittelintuure.
Haitaribussikin on lastenlevy vain yhdeltä tasoltaan. Tyyli on paljolti Juicen ”aikuislevyjen” kaltainen ja levy soveltuu kaikenikäisten kuunteluun. Sama koskee myös Räkä ja Roiskis –kirjoja.
Yksi vahva tekijä, joka liittää osan Juicen tuotannosta lastenkulttuuriin on sen huumori, kekseliäs sanoilla leikittely ja riimittely, tietynlainen lorumaisuus. Varsinkin tuotannon alkuvaiheen 1970- ja 1980-luvun sarjakuvamaisista hupihiteistä tai rock-kupleteista irtoaa myös lapsille riemua tuottavia hokemia ja sanaleikkejä. Tekstit lienevät merkinneet Juicelle samanlaista hupia kuin Kieku ja Kaiku Mika Waltarille.
Juicen tuotantoa on kyllä tutkittu akateemisella tasolla ja tutkimukset keskittyvät paljolti laulutekstien analyysiin. http://linda.linneanet.fi/F/I1G46VRHULPDJPP574HVGDENNMP5C966T2BDGBQ2MVY…
Räkä ja Roiskis –kirjojen kielestä on tehty pro gradu –tutkielma Koivuniemi, Anu : Haita risoi, kun haitari soi : kielellä leikittelyn keinoja Juice Leskisen Räkä ja roiskis-sarjassa. Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, suomen kielen laitos. 2002.
Lähteenä käytetty : Luoto, Santtu : Juice. Minerva, 2007.