Tarvitsisin tietoa DIY- ja MAKER-kulttuureista/ilmiöistä. Mahtaisiko löytyä materiaalia, määritelmiä tai vinkkejä näihin liittyen?

Kysytty

Hei!
Tarvitsisin tietoa DIY- ja MAKER-kulttuureista/ilmiöistä. Mahtaisiko löytyä materiaalia, määritelmiä tai vinkkejä näihin liittyen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

DIY näyttää olevan vakiintuneempi termi.
MAKER tuo esiin kaikenlaista tekemistä.

DIY-kulttuurista löytyy helposti esimerkkejä jopa Google-haulla ja Wikipediasta.
Hieman pätevämpää määrittelyä voi löytää DOAJ-tietokantapalvelusta, jossa on vapaita kokotekstiartikkeleita tieteellisistä lehdistä.
Myös EBSCO-tietokanta löytää artikkeleita molemmista, mutta sen käyttö on rajoitettua. Löytyy tosin esim. Helmet-haun liitteenä pääkaupunkiseudun kirjastokorteilla toimivana.

Espoon kaupunginkirjaston Pajat ja Helsingin kirjaston Kaupunkiverstaat ovat myös osa tätä kulttuuria.
http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pajat_ja_verstaat