Tarvitsisin tietoa ammattioppilaitosten/ammattikoulujen kouluruokailusta ja aiheesta tehdyistä tutkimuksista.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa ammattioppilaitosten/ammattikoulujen
kouluruokailusta ja aiheesta tehdyistä tutkimuksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Porin kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyvät seuraavat kouluruokailua käsittelevät kirjat:
Urho, Ulla-Marja & Hasunen, Kaija: Yläasteen kouluruokailu 1998 (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä, 1999:5, ISBN:952-00-0598-6) ;
Kouluruokailu : terveyttä ja tapoja / Seija Lintukangas et al. (julkaisija Opetushallitus, 1999, ISBN: 952-13-0363-8) ; Kouluruokailuopas ammatillisia oppilaitoksia varten (julkaisija: Ammattikasvatushallitus, 1991, ISBN: 951-37-0313-4). Korkeakoulukirjastojen yhteisluettelosta Lindasta löytyivät mm. seuraavat teokset:
Leppänen, Sirkka: Ammattioppilaitosten ruokapalvelujen logistiikan kehittäminen (pro gradu -työ, Helsingin yliopisto, 1999) ;
Nuorten ruokailutottumukset Turussa : tutkimus peruskoulun, lukion ja ammattioppilaitosten oppilaiden ruokailutottumuksista huhtikuussa 1996 / Matti Rimpelä et al. (Turun kaupungin terveydenhuollon julkaisuja, ISSN 0780-7821 ; 1997, n:o 4) ;
Mertanen, Enni: Kouluruokailun keittiöhenkilöstön ravitsemusasenteiden ja ruokatottumusten oppiminen (pro gradu -työ, Joensuun yliopisto, 1996).
Asiasanoilla kouluruokailu ja joukkoruokailu löytyy näiden lisäksi muitakin, joten kannattaa tulla kirjastoon tekemään perusteellisempi haku. Lisäksi kannattaa tehdä haku myös artikkelitietokannoista Aleksi ja Arto. Lindaan ja mainittuihin artikkelitietokantoihin ei pääse ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa, mutta korkeakoulukirjastojen kokoelmatietokannoista voi hakea viitteitä omalta koneeltakin käsin niiden WWW-liittymien tai telnet-yhteyksien kautta; yliopistokirjastot ja ammattikorkeakoulujen kirjastot löytyvät osoitteesta http://hul.helsinki.fi/suomkirj.html.