Tarvitsisin tietoa 1800-luvun ja 1900-luvun alun pukeutumisesta suomessa. Lähinnä köyhien tai keskituloisten kaupunkilaisten pukeutumisesta. Kiinnostaa myös…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa 1800-luvun ja 1900-luvun alun pukeutumisesta suomessa. Lähinnä köyhien tai keskituloisten kaupunkilaisten pukeutumisesta.
Kiinnostaa myös tarve-esineet sekä heidän arkielämänsä ylipäätään. Osaatteko suositella joitakin kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa katsoa esimerkiksi seuraavia kirjoja:

Lehtinen, Ildikó: Rahwaan puku : näkökulmia Suomen kansallismuseon kansanpukukokoelmiin

Well heeled : the story of the Finnish shoe

Suomalaisen arjen historia -sarja, osat 2 ja 3 (arkielämästä yleisesti)

Kopisto, Sirkka: Puku Suomessa 1750-1900

Seddiki, Pirjo: Naisen kuvia : sievän ja koristeellisen merkityksiä

Lisäksi Museoiden Finna -hakupalvelusta voi etsiä Suomen muesoissa olevia vaatteita, joiden kuvia pääsee tarkastelemaan palvelussa. Tarkennettu haku -toiminnolla pystyy laittamaan esimerkiksi aineistotyypiksi esineen, hakusanaksi (aihe) vaatteet ja valmistusvuodeksi 1800 - 1910. Tuloksena on vaatteita em. aikakaudelta. https://museot.finna.fi/Search/Advanced