Tarvitsisin tietää, mistä voisin saada tietoa kirjallisuudessa joskus esille tulevasta peilisymboliikasta, mitä se tarkoittaa, missä yhteydessä sitä käytetään.

Kysytty

Tarvitsisin tietää, mistä voisin saada tietoa kirjallisuudessa joskus esille tulevasta peilisymboliikasta, mitä se tarkoittaa, missä yhteydessä sitä käytetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peilisymboliikalla kuvataan usein itseyttä (itsetutkiskelua) sekä toisaalta toiseutta. Esim. Virginia Woolf kuvasi teoksessaan Oma huone naisten tapaa toimia peilin lailla heijastaen sekä vahvistaen miesten maskuliinisuutta. Feministisessä psykoanalyysissa ajatellaan, että miehet käyttävät naisia (toisia) narsistisesti vahvistaen ja peilaten omaa egoaan. Narsismia käsitellään mm. seuraavassa kirjassa: Lyytikäinen, Pirjo: Narkissos ja sfinski : minä ja toinen vuosisadanvaihteen kirjallisuudessa. Muita varteenotettavia kirjoja voisi olla: Morris, Pam: Kirjallisuus ja feminismi : johdatus feministiseen kirjallisuuden tutkimukseen, Elovaara, Raili: Olen tyhjä huone : tutkielma sanataiteen metaforista ja symboleista, Moi, Toril: Sukupuoli, teksti, valta : feministinen kirjallisuusteoria sekä Merkkejä ja symboleita : esseitä kirjallisuudesta ja sen tutkimuksesta. Yrjö Hosiaisluoman Kirjallisuuden sanakirjasta saat lyhyesti tietoa Lacanin peilivaiheesta.