Tarvitsisin tiedon, millainen VIHKIKAAVA (avioliittoon vihittäessä siis) oli käytössä vuonna 1887. Mistä lähtisin sitä kaivelemaan?

Kysytty

Tarvitsisin tiedon, millainen VIHKIKAAVA (avioliittoon vihittäessä siis) oli käytössä vuonna 1887. Mistä lähtisin sitä kaivelemaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytössä oli periaatteessa

Kirkko-Käsikirja, jossa säädetään miten jumalanpalvelus Suomen Suuriruhtinaanmaan ewankelis-lutherilaisissa seurakunnissa on pidettävä : hyväksytty Suomen toisessa yleisessä kirkolliskokouksessa w. 1886

Koska tämä kirja ilmestyi painosta vasta vuonna 1888, on jossain määrin epäselvää, kuinka yleisesti kirjan sisältö on todella ollut pappien ulottuvilla.

Virallisen kirjan puutteessa on mahdollisesti käytetty kirjan ehdotusta

Kirkko-Käsikirja, jossa säädetään miten jumalanpalvelus Suomen suuriruhtinaanmaan evangelis-lutherilaisissa seurakunnissa on pidettävä : esitys, jonka teki kirkolliskokouksen v. 1876 valitsema toimikunta. - Turku : Wilén, 1884.

Näiden kahden kirjan vihkiliturgia oli jokseenkin yhdenmukainen.

Kirjoja voi löytyä isoimmista kirjastoista, pääkaupunkiseudulla voi etsiä esim. sivun https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo… kautta.

Jos kirjoja ei paikkakunnalla ole, niitä on saatavana kaukolainoina Varastokirjastosta

https://vaari.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…

Joissakin vanhoissa vuoden 1886 virsikirjan laitoksissa voi olla liitteenä otteita käsikirjasta (huom. uusi käsikirja tuli vuonna 1913).

Mahdollisesti kirjoja on osin tai kokonaan myös digitoitu verkkoon, voi yrittää esim. googlettamalla.

Aleksi Lehtosen kirjassa

Kirkon pyhät toimitukset. - WSOY, 1931

on sivuilla 284-317 siteerattu toimituksen keskeisiä tekstejä vertaamalla eri aikojen vihkimysliturgioihin.

Kirkollisen vihkimisen toimittamisesta on määräyksiä myös vuoden 1869 kirkkolaissa (pykälät 71 - 77). Mainitsen tässä vain 75 pykälän: "Wihkiminen toimitettakoon joko kirkossa taikka kotona...".