Tarvitsisin taas kirjasuosituksia dekkarilukupiiriä varten. Kriteerit olisivat, että kirja on luokiteltavissa dekkariksi, sitä oli saatavilla pääkaupunkiseudun…

Kysytty

Hei, tarvitsisin taas kirjasuosituksia dekkarilukupiiriä varten. Kriteerit olisivat, että kirja on luokiteltavissa dekkariksi, sitä oli saatavilla pääkaupunkiseudun kirjastoissa 10-15 kpl ja että sen tapahtumat, nimi tai jokin muu sisältö liittyisi jollakin tavalla ruokaan. Kiitos taas tuhannesti jo etukäteen ja ihanaa syksyn jatkoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruokaan liittyviä tai ruokanimisiä dekkareita löytyy, mutta useimmista ei ole noin montaa kappaletta kirjaston kokoelmissa. Murha a la carte -novellikokoelma, Simmel Ei aina kaviaaria, Angel Marokkolainen makeinen, Lyons Kuolema korjaa kokit, Durling Vanha juusto sopisivat muuten, mutta niitä ei löydy kymmentä kappaletta.

Donna Leon ja Outi Pakkanen ovat kirjailijoita, joiden dekkareissa ruoka esiintyy niin näkyvässä roolissa, että Pakkasen teosten pohjalta on koottu resepteja kirjaan Porosta parmesaaniin – Anna Laineen keittokirja ja Donna Leonin ruokakuvauksia on käsitelty Makupaloja Venetsiasta Guido Brunettiin tapaan. Sekä Pakkasen että Leonin teoksia löytyy useita kokoelmista noin monena kappaleena. Georges Simenonin Maigret-dekkareissa syödään myös, mutta niistä ovat kirjaston kappaleet jo harventuneet. Esimerkiksi Outi Pakkasen Rakastaja voisi olla sopiva, siitä löytyy runsaasti lainattavia kappaleita hyllystä.

Rex Stoutin Liian monta kokkia ei enää ole noin suurta määrää lainattavissa, mutta Rex Stout, 3 x Nero Wolfe : liian monta epäiltyä on useita kappaleita, se sisältää mm. dekkarin Taimenet todistavat.

Heikki Valkaman Tulikukka on tuore dekkari (2019), joka käsittelee ruokaa ja ruokaperinnettä Japanissa, sitä on useita kappaleita kirjaston kokoelmassa.

Mayle Peter, Saaliina Cezanne liikkuu taide- ja myös kulinaristisessa maailmassa, sitä on kokoelmassa 9 kappaletta. Myös muissa Maylen kirjoissa on mukana ruoka, myös nimessä, mutta niitä on vähemmän lainattaviksi.

Vasquez Montalban Manuel, Jumalten peli löytyy myös riittävän monena kappaleena. Sen aiheena on jalkapallo, mutta etsivä Carvalho on ruokatuntija ja kirjasta löytyy jopa pari reseptiä.

Agatha Christien teoksista löytyy ruokaa, esim. Kurpitsajuhlaa löytyy riittävän monta kappaletta.

Kirjasampo.fi:stä voi selailla lisää ruokadekkareita, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/ruoka%20dekkarit tai hakea ruokasanoilla.