Tarvitsisin suomenkielisiä 1930-51 ilmestyneitä teoksia, joissa olisi tietoa Tyyroksen kaupungista - ajalta ennen 450 eaa. siis ennen kuin Aleksanteri Suuri…

Kysytty

Hei!
Tarvitsisin suomenkielisiä 1930-51 ilmestyneitä teoksia, joissa olisi tietoa Tyyroksen kaupungista - ajalta ennen 450 eaa. siis ennen kuin Aleksanteri Suuri sai lopulta valloitettua myös Tyyroksen saarikaupungin. Aarne Haapakoski kuvaa historiallisessa romaanissaan "Purppurantekijä" (1951) Tyyroksen kaupunkia hyvin tarkasti, aivan kuin hänellä olisi ollut kartta edessään. Olisiko tällaista karttaa jossain? Itse Tyyroksen historiaa en niinkään etsi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan kattavaa listaa on vaikea koota tuolla aikarajauksella. Maailmanhistoriaa käsitteleviä suomenkielisiä teoksia julkaistiin kyseisenä ajanjaksona lukuisia, joten niiden läpikäyminen veisi pitkän ajan. Tyros oli varsin merkittävä kaupunki antiikin aikana, joten on kuitenkin todennäköistä, että siihen viitataan monissa näissä teoksissa. Tässä yksi Finna-palvelussa tekemäni haku, jossa hakusanana oli ”foinikia”, kieleksi oli rajattu suomi ja aikajaksoksi 1930-1951:

https://www.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=%7Eformat_ext_str_mv%3A%220%2FBook%2F%22&filter%5B%5D=%7Elanguage%3A%22fin%22&lookfor=%22Foinikia%22&type=Subject&filter[]=search_daterange_mv:%22[1929%20TO%201951]%22

Valitettavasti minulla ei ollut mahdollisuutta selailla näitä teoksia, joten en osaa tarkemmin sanoa, millaista tietoa Tyroksesta kirjat mahdollisesti sisältävät.

Jos kuitenkin mietimme vielä laajemmin teoksia, joita Aarne Haapakoski olisi mahdollisesti lukenut suomeksi ja ehkä myös saanut niistä inspiraatiota Purppurantekijä-teokseensa, niin mieleeni tulevat antiikin historioitsijoiden teokset. Antiikin kirjailijoiden teoksissa Tyros esiintyy esimerkiksi Herodotoksella, joka kuvailee Historiateoksessaan (2.44) kaupungin "Herakleen" temppeliä. Todellisuudessa temppeli oli tyroslaiselle Melqart-jumaluudelle omistettu. Edvard Rein suomensi Herodotoksen Historiateoksen vuosina 1907-1910.

Tyros esiintyy usein myös Raamatussa. Esimerkiksi Hesekiel 26-28 kuvaa Tyrosta tälle Raamatun kirjalle tyypilliseen profeetalliseen tyyliin. Ehkä Tyroksen kartta on ollut jossakin Raamatun kommentaariteoksessa?

Vastaukseni lopuksi mainitsen vielä Yrjö Haltion historiallisen romaanin Malka Midianilainen (1951). Haltion teoksen tapahtumat sijoittuvat osittain Tyrokseen.