Tarvitsisin romaanisuomennosta varten kolme säettä T. S. Eliotin Neljän kvarteton viimeisestä runosta nimeltä Little Gidding: "Love is the unfamiliar name /…

Kysytty

Tarvitsisin romaanisuomennosta varten kolme säettä T. S. Eliotin Neljän kvarteton viimeisestä runosta nimeltä Little Gidding: "Love is the unfamiliar name / behind the hands that wove / the intolerable shirt of flame". Juha Silvon suomennos minulla on, mutta haluaisin vielä nähdä, miten Yrjö Kaijärvi ja/tai Sinikka Kallio-Visapää ovat kyseisen kohdan suomeksi ratkaisseet.

Vastaus

Vastattu

Sinikka Kallio-Visapää on suomentanut kyseisen kohdan T. S. Eliotin Neljän kvartetin runosta Little Gidding IV näin:

[---] Rakkaus.

Se Kätten peitenimi on

ja kätten työtä neuolomus

on liekkipaidan - [---]

T. S. Eliot: Autio maa : Neljä kvartettia ja muita runoja (toim. Lauri Viljanen ja Kai Laitinen, suom. Yrjö Kaijärvi et al., Otava, 1972, s. 176)

Ville Repo on myös suomentanut Little gidding -runon. Hänen suomentamanaan sama kohta kuuluu näin:

[---] Rakkaus.

Se kätten outo Nimi on

ja niiden neulomus

on liekkipaita armoton, [---]

Tähtien väri : valikoima amerikkalaista runoutta (toimittanut Ville Repo,  WSOY, 1992, s. 180)

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/