Tarvitsisin puutarha-aiheisia aforismeja. Onko olemassa teosta, josta niitä löytyisi kootusti edes kymmenkunta?

Kysytty

Hei! Tarvitsisin puutarha-aiheisia aforismeja. Onko olemassa teosta, josta niitä löytyisi kootusti edes kymmenkunta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaa, johon olisi koottu eri kirjoittajien puutarha-aiheisia aforismeja, ei valitettavasti löytynyt. Tässä pari kirjaa, joissa on kirjoittajansa ajatelmia aiheesta:

- Paavilainen, Kukkanainen
- Exley, Pienen pieni puutarhakirja

Monissa puutarhakirjoissa on myös aforismeja, esimerkiksi näissä:

- Jacobs, Peace of Mind
- McDowell, The sanctuary garden

Tässä vielä joitakin yksittäisiä aforismeja ja aihetta sivuavia ajatelmia:

Mikään ei ole kovin tärkeää paitsi puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää (kiinalainen sanonta)

Jos omistat puutarhan ja kirjakokoelman, sinulta ei puutu mitään. (Cicero)

On vaikeampi rikkoa tapaa kuin luontoa vastaan. (Pythagoras)

Et voi astua kahdesti samaan jokeen (virtaan, suihkulähteeseen tms.), uudet vedet siinä jo virtaavat. (Herakleitos)

Pitää jotakin kuin kukkaa kämmenellä

4 ääntä

Kommentit

Uskoisin, että Sami Feiringin toimittamasta Tiheiden ajatusten kirjasta (2011) löytyy myös puutarha-aiheisia aforismeja. Kirjassa on alaotsikkonsa mukaan "uuden aforismin parhaat". Kyseessä siis suomalaisen nykyaforismin antologia, jossa on yli 1500 aforismia.

Lekolarin uudessa kalenterissa 2019 kevät 2020 on aforismeja. Opettaminen ja puutarhanhoito, kasvattaminen.