Tarvitsisin päivämäärän tai vuodenajan, milloin ilmeistyivät Kalle Päätalon Iijoki-sarjaan kuuluvat Ahdistettu maa 1977 Miinoitettu rauha 1978 Ukkosen ääni…

Kysytty

Hei,
tarvitsisin päivämäärän tai vuodenajan, milloin ilmeistyivät Kalle Päätalon Iijoki-sarjaan kuuluvat
Ahdistettu maa 1977
Miinoitettu rauha 1978
Ukkosen ääni 1979.

Vastaus

Vastattu

Asiaa kannattaa tiedustella sarjan kustantajalta Gummerukselta (https://www.gummerus.fi/fi/ota-yhteytta/). Myös Ritva Ylösen väitöskirjaa Tervaksinen toteemi kannattanee tutkia. Siinä tutkimuksen aineistona ovat Iijoki-sarjan ilmestymisajan kritiikit, lehtikirjoitukset ja lukijakirjeet. Tervaksinen toteemi on luettavissa osoitteessa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/94472 .

1 ääntä

Kommentit

Vuodenajan tarkkuudella kaikki kolme ovat ilmestyneet syksyllä. Esimerkiksi Uusi Suomi -lehti on maininnut kunkin niistä luetellessaan piakkoin ilmestyviä, mutta ei vielä ilmestyneitä syksyn uutuuskirjoja: Ahdistettu maa 18.8.1977, Miinoitettu rauha 25.8.1978 ja Ukkosen ääni 13.9.1979.