Tarvitsisin nykyaikaista tietoa lasten kasvatukseen liittyen. Tarkempia aiheita ovat mm. sukupolvien väliset lastenkasvatuserot (tämän ajan kasvatuksen ero…

Kysytty

Tarvitsisin nykyaikaista tietoa lasten kasvatukseen liittyen. Tarkempia aiheita ovat mm. sukupolvien väliset lastenkasvatuserot (tämän ajan kasvatuksen ero esim. 1970-lukuun, jolloin nykyäidit olivat lapsia), lasten itsetuntoa tukeva kasvatus/itsetuntoa lyttäävä kasvatus, ruumiillisen kurituksen vaikutus lapsen kasvamiseen, vanhempien/vanhempien ihmisten kunnioittaminen kasvatuksessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokirjan sisältö käy rekisteritietojen valossa parhaiten ilmi asiasanojen kautta kirjan nimen lisäksi. Sen jälkeen täyykin teos saada tutkittavakseen sisältötiedon kartuttamiseksi. Tässä joitain vihjeitä kysytyistä aiheista, toivottavasti niistä on apua:

1.
Varto, Juha, Isien synnit : kasvatuksen kulttuurinen ja biologinen ongelma. Asiasanat kasvatusfilosofia, kasvatushistoria, kasvatustavoitteet, lapset, kasvatus,
vanhempi-lapsisuhde, vallankäyttö, yhteiskunnallinen muutos, koulukasvatus, nuoruus, sukupuoli.

2.
Metso, Tuija, Koti, koulu ja kasvatus : kohtaamisia ja rajankäyntejä / Tuija Metso, [Turku] : Suomen kasvatustieteellinen seura, 2004. Asiasanat: koti,
koulu, yhteistyö, vuorovaikutus, vanhemmat, opettajat,
sosiaalinen tausta, sosioekonomiset tekijät, sukupuoli,
etnografia, väitöskirjat.

Lisäksi kannattaisi tarkistaa ainakin seuraavien teosten asiasanat ja tilata sitten kirjat tarkempaa tutustumista varten:

Kasvatus ja historia:
Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa / Juhani Tähtinen ja Simo Skinnari (toim.) KIRJA 2007
2 Taivaallisia naisia / toimittanut Leena Mäkitalo ; [julkaisija: Suomen ekumeenisen neuvoston naisjao KIRJA 2006
3 Historiallinen teatteripuku : oppikirja teatteripukujen toteutuksesta / [Terttu Pykälä] KIRJA 2006
4 Sekularisaation puristuksessa : koulut kristillisen arvojatkuvuuden kantajina Lounais-Hämeessä 1860- KIRJA 2005
5 Somalialainen kulttuuri ja kasvatus Suomessa ja Somaliassa : seminaarijulkaisu / [julkaisija:] Yhtei KIRJA 2005
6 Esseitä historiallis-yhteiskunnallisesta kasvatuksesta / Jan Löfström, Jukka Rantala & Jari Salminen KIRJA 2004
7 Lapsityön käsikirja / toimittaneet Leena Heinonen, Juha Luodeslampi, Leena Salmensaari KIRJA 2004
8 Lähde. 2/2004 : Toiseus : historiatieteellinen aikakauskirja / julkaisija Labyrintti ry - Joensuun y KIRJA 2004
9 Leikin pikkujättiläinen / toimittanut Liisa Piironen KIRJA 2004
10 Johdatus kasvatustieteisiin / Risto Rinne, Joel Kivirauma, Erno Lehtinen ; [kuviot: Eila Sinivuori] E-KIRJA 2004
11 Johdatus kasvatustieteisiin / Risto Rinne, Joel Kivirauma, Erno Lehtinen ; [kuviot: Eila Sinivuori] KIRJA 2004
12 Koti ja koulu, kasvatuksen perusta / [kirjoittajat: Sirkka Heiskanen-Mäkelä ... et al.] KIRJA 2003

Kasvatus ja itsetunto:

1 Minä, me ja muut sosiaalisissa verkostoissa / Kaarina Laine ; [valokuvat ... Harri-Pekka Tepponen .. KIRJA 2005
2 Hyvän mielen mahdollisuudet / Pirkko Lahti ; [toimittanut Leena Järstä] KIRJA 2003
3 Joka mokaa, ottaa vastuun / käsikirjoitus ja suunnittelu Ben Furman VIDEO 2001
4 Tunne itsesi, suomalainen / Liisa Keltikangas-Järvinen KIRJA 2000
5 Itsetunnon vahventaminen päiväkodissa / Sirkku Aho ja Susanna Heino KIRJA 2000
6 Pähkinänsydän : ohjaajan opas / Anne-Mari Maunumaa, Outi Rauhala, Anna Simojoki ; [toimitus: Mari Ta KIRJA 1999
7 Lapsen tunteet / Norman Wright & Gary Oliver ; toimittaen suomentaneet Heli Kivimäki ja Riitta Oitti KIRJA 1998
8 Hyvä itsetunto / Liisa Keltikangas-Järvinen KIRJA 1998
9 The confident child : raising a child to try, learn, and care / Terri Apter KIRJA 1997
10 Minä ja muut : kasvaminen sosiaaliseen vuorovaikutukseen / Sirkku Aho, Kaarina Laine ; [valokuvat .. KIRJA 1997
11 Lapsen minäkäsitys ja itsetunto / Sirkku Aho KIRJA 1996
12 Rebjonok kak litsnost : stanovlenije kultury spravedlivosti i vospitanije sovesti / Marta Snaider ; KIRJA 1994