Tarvitsisin ns. yleiskatsauksen 1990-luvun musiikista. Googlettamalla löytyy vain suosittuja biisejä 90-luvulla, mutta tarvitsisin enemmän tietoa, siitä…

Kysytty

Hei, tarvitsisin ns. yleiskatsauksen 1990-luvun musiikista. Googlettamalla löytyy vain suosittuja biisejä 90-luvulla, mutta tarvitsisin enemmän tietoa, siitä millaista musiikki oli tuolloin, suosittuja genrejä, mitä soittimia käytettiin, miten musiikki eroaa 80-luvun ja 2000-luvun musiikista, sekä muuta kiinnostavaa.
Kiitos, jos saan vastauksen mahdollisimman nopeasti!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos on kyse 1990-luvun popmusiikin tyylisuunnista, niin hyvä yleisteos on The '90's : the Inside Stories from the Decade That Rocked (julk. Rolling Stone 2010, ISBN: 978-0-06-177920-6). Siinä käydään läpi kymmenen 90-luvun keskeistä genreä.

Suomeksi on julkaistu Bruno MacDonaldin kirja Rock Connections : rock 'n' rollin täydellinen tiekartta (Readme.fi 2010, ISBN: 978-952-220-421-9). Se etenee artisteittain mutta aikajanojen avulla voi poimia 90-luvun ilmiöitä.

2000-luvun alun musiikki on jakautunut niin moniin genreihin ja aika on vielä niin lähellä, että yleisteoksia ei juuri ole. 1990-luvun ja "nolkytluvun" englannninkieliset Wikipedia-artikkelit sisältävät lukuisista kriittisistä kommenteista huolimatta osuvia huomioita.
https://en.wikipedia.org/wiki/1990s_in_music
https://en.wikipedia.org/wiki/2000s_in_music

4 ääntä

Kommentit

Mina ei hyva suomi

Hei tämä on kiinnostava aihe tarvitsisin itsekin tietoa ilman kirjoja