Tarvitsisin matkailuun liittyvän strategia-ajattelun keskeiset periaatteet, käsitteet, mallit ja kriteerit kirjallisuuden pohjalta, mistä kirjasta löytyisi ?

Kysytty

Tarvitsisin matkailuun liittyvän strategia-ajattelun keskeiset periaatteet, käsitteet, mallit ja kriteerit kirjallisuuden pohjalta, mistä kirjasta löytyisi ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matkailustrategioita laaditaan Suomessa usein tietylle maantieteelliselle
alueelle, vaikkapa tietyn kaupungin näkökulmasta.
Mutta etsit kirjaa tai muuta tiedonlähdettä jossa hahmoteltaisiin / analysoitaisiin matkailualan suunnittelemisen ja kehittämisen keskeisiä käsitteitä.
Tein haun Linda- ja Manda tietokantoihin (korkekoulukirjastojen yhteisluettelo ja maakuntakirjastojen yhteisluettelo) hakusanoina matkailu ja strategi* ja tuloksena oli noin 20 viitettä, mutta lähinnä erilaisia matkailustrategioiden esittelyjä eli käytännön sovellutuksia tyyliin "Suomen matkailun gateway-strategia vuoteen 2001" tai "Matkailu 2000 tavoitteet ja strategiat". Oletettavaa on, että tällaisessa strategiaesittelyssä myös analysoidaan käytettyjä käsitteitä ja malleja, mutta mitään teoriaopuksia ne eivät ole.

P.A. Phillipsin kirja "Strategic planning systems in hospitality and tourism" (1998) on asiasanoitettu seuraavasti: matkailu, strateginen suunnittelu, markkinointi - siitä saattaa löytyä kaipaamaasi aineistoa, valitettavasti englanniksi.

Koska hakutulos on näin heikko suosittelen että käännyt matkailualan erikoiskirjastojen puoleen, siellä on enemmän asiantuntemusta ja aineistoa aiheesta. Haaga Instituutin ammattikorkeakoulun kirjasto on erikoistunut matkailuun http://www.hiamk.fi/kirjasto/index.html
Vapaatekstihakusanat matkailu strategia toivat runsaasti viitteitä. Tieteellisten kirjastojen opas löytyy sivulta
http://www-db.helsinki.fi/kirjastot/ , kirjoita vapaatekstihakuun matkailu, niin saat esille alan muita erikoiskirjastoja.