Tarvitsisin materiaalia (missä tahansa muodossa) monikamera kuvauksista. Miksi, miten ja missä kuvataan monikameratuotantoja. Tms. tietoa.

Kysytty

Hei!
Tarvitsisin materiaalia (missä tahansa muodossa) monikamera kuvauksista. Miksi, miten ja missä kuvataan monikameratuotantoja. Tms. tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta ( http://linda.linneanet.fi/F?RN=90158985)löytyy useita opinnäytteitä aiheesta. Hakutermeinä käytin asiasanoja monikamerakuvaus, monikameramiksaus, monikameratekniikka, monikameratuotanto ja monikameratyö. Julkaisuja voi kaukolainata kirjaston kautta. Googlaamalla löytyi lisäksi seuraavat julkaisut, jotka ovat luettavissa verkossa: Janne Saarela: Livestream monikameratuotannossa Kassun karnevaaleilla (Mikkelin amk 1991) sekä Jaakko Alajoki: Monikameratuotannon automaattinen editointi (TKK 2006). Pekka Korvenojan kirjassa TV-kameratyön perusteet (Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia 2004) käsitellään myös aihetta. Kirja on esim. Porin kaupunginkirjaston kokoelmissa. Wikipedian artikkeli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Monikameratuotanto. Googlaamalla löytyy myös runsaasti viitteitä aiheeseen.