Otsikko
Tarvitsisin lasten peloista kertovaa kirjallisuutta. Tietoa myös peloista yleensäkin ottaen.

Kysytty

Tarvitsisin lasten peloista kertovaa kirjallisuutta. Tietoa myös peloista yleensäkin ottaen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näissä tietokirjoissa käsitellään aihetta lapsen pelot:

AYALON, Ofra. Selviydyn! : yhteisön tuki ja selviytyminen. Helsinki: Mannerheimin lastensuojeluliitto, 1995.
FREUD, Sigmund. Viisivuotiaan pojan fobian analyysi. Helsinki : Yliopistopaino, 1997.
HIITOLA, Briitta. Parantava leikki. Helsinki : Tammi, 2000.
JOKINEN, Sirpa. "Sattuuks se?" : lasten kliiniset tutkimukset. Helsinki : Kirjayhtymä, 1999.
LASTEN turvattomuus Suomessa ja Virossa : 5-12 -vuotiaiden lasten huolten ja pelkojen vertaileva tutkimus / Anja Riitta Lahikainen et. al. Kuopio : Kuopion yliopisto, 1995.
LITJA, Tiia. Mä en haluu! : leikki-ikäisen arjen pulmia. Helsinki : Edita, 2000.
PUNAMÄKI, Raija-Leena. Konfliktin lapset. 1981.
SIHVOLA, Seija Lapsen terveys ja lapsiperheiden hyvinvointi : sosiaalipediatrinen tutkimussuomalaisesta lapsesta. Helsinki: Mannerheimin lastensuojeluliitto,1994.
WOLMAN, Benjamin B. Lapsen pelot. Helsinki: Otava, 1979.
YLÖNEN, Hilkka. Loihditut linnut : satujen merkitys lapselle. Helsinki : Tammi, 2000.

Muutamia tutkimuksia aiheesta:

Tieranta, Pirkko. Ala-asteen oppilaiden pelot : tapaustutkimus Katajarannan ala-asteen koulusta. Pro gradu -työ : Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, 1986.
Kirmanen, Tiina. Lapsi ja pelko : sosiaalipsykologinen tutkimus 5-6-vuotiaiden lasten peloista ja pelon hallinnasta. Kuopio : Kuopion yliopisto, 2000. Väitöskirja: Diss. : Kuopion yliopisto.
Lappalainen, Maria. Lastentarhanopettajien käsityksiä ja kokemuksia alle kouluikäisten lasten peloista ja niiden käsittelystä. Savonlinna, 2005. Kasvatustieteen kandidaatintyö : Joensuun yliopisto, Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
Ilorinne, Raija.Mitä minä pelkään : Pelko 9-13-vuotiaiden lasten kokemana.Oulu, 2005. Pro gradu -työ : Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö
Pelkonen, Terhi. Mikä 2-luokkalaisia pelottaa. Oulu, 2003. Pro gradu -työ : Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö.
Aaltonen, Kirsi-Maria. "Silloin mä pelkäsin ihan kauheesti..." : kuudesluokkalaisten lasten peloista ja niiden yhteydestä oppilaan minäkuvaan. Helsinki : Helsingin yliopisto, 2001. Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.

Muutamia artikkeleita aiheesta lapsen pelot:

Pajunen, Marjo. Pelko: turhaan pelätty tunne? Pelastakaa lapset 2006:4, s. 8-9.
Silde, Marja. Leikki-ikäinen tarvitsee aikuista nukkumaan mennessään. Kaks’plus 2003:9, s. 80-85.
Juusola, Mervi. Lapsi tarvitsee turvallista aikuista pelkojensa voittamiseen. Vauva 2003:3, s. 52-53.
Heikkilä, Irina. Kiintymyssuhde ja lapsen pelot. Kasvatus 2002:5, s. 505-517, 554.
Komi, Tiina. Äiti, mua pelottaa! Kauneus ja terveys 2002:11, s. 100-103.
Tolonen, Jaana. Lasten pelot ovat konkreettisia: paras turva aikuisen sylistä. Lapsen maailma 2001:9, s. 34-35.
Saaritsa, Milla. Ymmärtävä kuuntelu katkaisee lapsen peloilta siivet. Kaks’plus 2001:9, s. 26-29.
Saikkonen, Ulla. Pienen pelot ovat totta. Kotilääkäri 2000:9, s. 40-43.
Ojala, Satu. Pelot kuuluvat lapsen kasvuun. Lapsen maailma 2000:1, s. 24-26.

Lapsille suunnattuja kuvakirjoja aiheesta lapsen pelot:

CHILD, Lauren. Miten satujen susista selvitään. Kärkölä : Pieni karhu, 2006.
FURMAN, Ben. Ollin painajainen. Helsinki : Lastenparhaat kirjat : Lyhytterapiainstituutti, 2000.
KASKINEN, Anna-Mari. Kun pelottaa. Helsinki :Kirjapaja, 2006.

Tämä cd-rom käsittelee lasten käyttäytymishäiriöitä ja pelkoja:

MUKSUVELHO Bam.. Idea ja käsikirjoitus: Ben Furman. Perustuu teokseen Muksuoppi.
Helsinki: Lyhytterapiainstituutti, 2003.

Yleisesti pelkoa käsitteleviä teoksia:

STEVENS, José. Kesytä lohikäärmeesi : pelkoihin perustuvien käytösmallien muuntaminen voimaksi. Vantaa : Michael kirjat, 1997.
JEFFERS, Susan. Uskalla elää : pelossa on voimaa. Helsinki : Delfiini Kirjat, 2006.
KÖHLER, Henning. Pelon arvoitus : missä pelko on perusteltua, kuinka voimme asettua vuorovaikutukseen sen kanssa. Helsinki : Suomen antroposofinen liitto, 2000.
TOSKALA, Antero.. Pelot ja niiden voittaminen : kohti uudenlaista rohkeutta. Helsinki]: Writers' House, 1997.
VEENKIVI, Liisa. Tunnista pelkosi - tunne itsesi. Porvoo ; Helsinki ; Juva : WSOY, 1990. LEITZINGER, Jorma. Pelko. Helsinki : Harppuuna, 1986.
BLOMSTER, Salme. Suojaava, lamauttava pelko. Helsinki : Karas-sana, 2002.
HEISKANEN, Markku. Väkivalta, pelko, turvattomuus : surveytutkimusten näkökulmia suomalaistenturvallisuuteen. Helsinki] : Tilastokeskus, 2002.
ANDRÉ, Christophe. Pienet pelot ja suuret fobiat. Helsinki : Like, 2004.
HELLSTRÖM, Kerstin. Fobiat. Helsinki: Edita, 2003.
FURMAN, Ben. Perhosia vatsassa : apua pelkoihin, paniikkiin ja ahdistukseen. Helsinki : Tammi, 2002.
WETTER-PARASIE, Jost. Pelkojeni voittajaksi. Kauniainen : Perussanoma, 2000.

WWW-sivuja lasten peloista:

1-vuotiaan lapsen pelot / Kookas: http://www.kookas.fi/articles/read/5614
Ylen Akuutti-ohjelman sivuilla: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/011002_b.html
Lasten pelot / Ylen Akuutti: http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/241000.html
Pelko laantuu hellyydellä / Piltti: http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_kehitysjaterveys/0…
Lapsi pelkää / Mannerheimin lastensuojeluliitto: http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/lapsi_pelka…