Tarvitsisin kirjaa/teosta Vietnamin historiasta, kulttuurista, kielestä, elinkeinosta, maantieteestä, hallintomuodosta, ruokailutottumuksista, vaatetuksesta,…

Kysytty

Tarvitsisin kirjaa/teosta Vietnamin historiasta, kulttuurista, kielestä, elinkeinosta, maantieteestä, hallintomuodosta, ruokailutottumuksista, vaatetuksesta, ilmastosta jne jne. Eli joku kattava yleisteos, joka voisi toimia esim. oppaana matkustelua ajatellen sekä lähteenä päättötyötä varten.
Selkeä teksti ja mahdolliset kuvat olisivat tosi hyvä juttu!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vietnamista ei löydy kovin paljon kirjoja suomeksi. Minh Canh Tran: Vietnam: lohikäärmeenpojan maa (1990) ja Suomi-Vietnam -seuran Lohikäärme kotioloissaan: Vietnamin arjen monet muodot (1998) kertovat lähinnä nykypäivän Vietnamista. Teoksissa Esko Seppänen: Indokiina 1990 (1989) ja Marja-Leena Heikkilä-Horn: Kaakkois-Aasia eilen ja tänään kerrotaan alueen historiasta. Vietnamin ruokakulttuurista löytyy tietoa teoksesta Jackum Brown: Vietnamilaisen keittiön parhaat (2001)
Seuraaviin englanninkielisiin teoksiin kannattaa myös tutustua: Jacques Nepote: Vietnam (1992), Vietnam (Insight guide, 1996)(kuvitus!) ja Barbara Cohen: Vietnam guidebook (1991). Tapakulttuuria löytyy teoksesta Geoffrey Murray : The simple to Vietnam: customs & etiquette (1997).
Lisäksi MCL Monikulttuurisen kirjaston sivuilta löytyvään Maailma Infoon on kerätty tietystä maasta virallis-, media- ja kulttuuritietoa seuraavassa osoitteessa http://www.lib.hel.fi/mcl/maailma.htm