Tarvitsisin kaunokirjallisuutta, joissa taide esiintyy jossakin roolissa. Taide tarkoittaa tässä yhteydessä maalausta tai veistosta.

Kysytty

Tarvitsisin kaunokirjallisuutta, joissa taide esiintyy jossakin roolissa.
Taide tarkoittaa tässä yhteydessä maalausta tai veistosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaunokirjallisuuden löytäminen eri aiheista on hieman hankalaa, koska romaaneja ei ole asiasanoitettu tietokantoihin kovin kauan. Löysin kuitenkin "kirjaston kätköistä" erilaisia listoja, jotka eivät kuitenkaan ole kattavia.

Seuraavassa listassa kuvanveisto/veistokset ja maalaustaide/maalaukset ovat hyvin sekalaisessa roolisssa suhteessa kirjan tarinaan:
Aalto, Kauko: Mies ja myllynkivi, 1963//Alasalmi, Päivi: Onnellisia ihmisiä, 1992//Backlen, Marianne: Ninjan varjo, 1989//Fowles, John: Eebenpuutorni, 1975//Bastider, F.R.: Valo ja ruoska, 1952 //Bärman, Annikki: Neljä muotokuvaa, 1994// Carpelan, Bo: Kuvanveistäjä (novelli)//Cary, Joyce: Jimson ja valaskala, 1955//Cronin, A.J.: Ristiretkeläisen hauta, 1957//Davis, Jonathan: Madridin enkeli, 1943// Delbee, Anne: Camille Claudell, kuvanveistäjän elämä, 1989//Frisch, Max: Minä en ole Stiller, 1980//Gogol, Nikolai: Muotokuva, 1980//Harsanyi, Zsolt, von: Ihanaa on elää, 1947// Hesse, Hermann: Rosshalde, 1976// Jansson, Tove: Kuvanveistäjän tytär, 1980//Kinnunen, Eino: Lapsuuden muisto, 1974//Konkka, Anita: Tytär, 1983//La Mure, Pierre: Punainen mylly, 1960//Lax, Asko: Haavekuva, 1981//Lyttkens, Alice: Sininen neitsyt, 1953//Maugham, William: Kuu ja kupariraha, 1949//Mayle, Peter: Saaliina Cezanne, 1997//Meri, Veijo: Peiliin piirretty nainen, 1963// Mikkola, Marja-Leena: Kuvanveistäjätär (novelli), Suistomaalla, 1977//Monikova, Libuse: Julkisivu, 1989// Murdoch, Iris: Hiekkalinna, 1981//Mäensyrjä, Pentti: Sielupensseli, 1984//Möllehave, Herdis: Taiteilijan nainen, 1982//Niinimäki, Pentti: Sininen Madonna, 1997//Peltonen, Juhani: Kolme, 1969// Perez-Reverte, Arturo: Flaamilainen taulu, 1997// Potok, Chaim: Nimeni on Asher Lev, 1977//Queen, Ellery: Ruumisarkun arvoitus, 1979//Rintala, Paavo: Minä Grunewald, 1990, Jumala on kauneus, 1959//Runa: Elektronan perhe, 1974//Sabato, ernesto: Tunneli, 1986//Sallinen, Anja: Kenraalia maalaamaan, 1987//Sauli, Jalmari: Vanha savenvalaja, 1936// Siippanen, Olavi: Kuvanveistäjä ja kuolema (novelli)//Simenon, Georges: Pikku pyhimys, 1978//Snellman, Anja: Side, 1998//Stone, Irving: Michelangelo, 1984, Hän rakasti elämää, 1953, Hetkien valo ja varjo, 1989//Tendrjakov, Vladimir: Nefertitin hymy, 1965//Unsworth, Barry: Kivineitsyt, 1986// Waltari, Mika: Koiranheisipuu, 1961//Waugh, Evelyn: Mennyt maailma, 1949//Wilde, Oscar: Dorian Grayn muotokuva, 1947// Virtala, Ilma: Maalarin vaimo (novelli)// Vuorela, einari: Kevätlaulu maakylästä, 1922// Zeindler, Peter: Lumpeenkukkasalonki, 1998