Tarvitsisin käännöstä varten suomennuksen pätkälle L.P. Hartleyn romaanista The Go-Between (Sananviejä; suom. J. A. Hollo. Tammi, 1955. Keltainen kirjasto 6)…

Kysytty

Hei,

tarvitsisin käännöstä varten suomennuksen pätkälle L.P. Hartleyn romaanista The Go-Between (Sananviejä; suom. J. A. Hollo. Tammi, 1955. Keltainen kirjasto 6).
Lainaus on "The past is a foreign country: they do things differently there.". Ilmeisesti tämän pitäisi olla kirjan ensimmäinen lause, joten sitä ei ole hankala löytää, jos vain saa kyseisen suomennoksen käsiinsä, valitettavasti omassa lähikirjastossani sitä ei ollut hyllyssä enkä ehdi odottaa kirjan saapumista kaukolainana muualta.

Vastaus

Vastattu

Kyseinen sitaatti on tosiaankin ensimmäinen virke L. P. Hartleyn romaanissa Sananviejä (The Go-Between). J. A. Hollon suomentamana lause kuuluu näin: "Menneisyys on outo maa; siellä tehdään kaikki toisin." Suomennos on vuodelta 1955 ja kustantaja on Tammi.